Kina og Europa ga profitthopp i Lenovo

Verdens fjerde største PC-leverandør har så avgjort greid å gjøre seg lønnsom.

Den kinesisk-amerikanske PC-leverandøren Lenovo, verdens fjerde største målt etter antall leveranser, har levert tall for kvartalet fram til 31. mars, regnskapsårets fjerde.

Sammenliknet med samme kvartal i fjor økte omsetningen med 13,5 prosent til 3,7 milliarder dollar, mens resultatet økte med 133 prosent til 140 millioner dollar.

Den største absolutte veksten kom i det kinesiske markedet, som står for rundt en tredel av den samlede omsetningen. Her økte omsetningen med 18 prosent til 1,29 milliarder dollar.

I Europa, Afrika og Midtøsten økte omsetningen med 30 prosent til 879 millioner dollar. På det amerikanske kontinent var økningen 9 prosent til 1,0 milliarder dollar.

Det er åttende kvartal på rad at Lenovo øker overskuddet. En av årsakene er tiltak på å kutte kostnader.

Toppsjef William Amelio sa Lenovo vil fokusere på utviklingsland der veksten kan ventes å bli størst. Han uttrykte en viss bekymring med tanke på den globale økonomiske situasjonen, selv om det er få tegn på problemer i andre land enn USA. Selskapet har i stigende grad markedsført seg mot forbrukere, etter hvert som bedriftsmarkedet har dabbet av.

Flere av Lenovos PC-er markedsføres fortsatt med logoen til IBM. Etter planen skal IBM-logoen avskaffes helt i løpet av år: Lenovo mener de har lykkes i å innarbeide eget merkevare. Betegnelsen «Thinkpad» på bærbare modeller vil bestå.

    Les også:

Til toppen