Kina satser beinhardt på bredbånd

Legger en million kilometer optiske kabler i år.

Økonomisk utvikling står sentralt i den pågående Nasjonale folkekongressen i Kina. Wall Street Journal har publisert offisielle oversettelser av to sentrale dokumenter fra kongressen, som ennå ikke er lagt ut på det offisielle nettstedet:

Dokumentene gjenspeiler nøkkelrollen som myndighetene tillegger bredbånd og nettjenester.

Utbygging av fibernettet foregår i høyt tempo. I 2010 ble det lagt 1,66 millioner kilometer med optiske kabler. I 2011 skal det legges ytterligere 1,0 millioner kilometer. Det innebærer at på to år er omfanget av det landsdekkende fiberoptiske nettet økt fra 8,29 millioner kilometer til 10,95 millioner, eller godt over 30 prosent.

Tallet på tilknytningspunkter til bredbåndnettet ble økt med 50 millioner i 2010 til 188 millioner, og skal økes med ytterligere 35 millioner til 223 i år.

Bredbåndsatsingen har spesielt høy prioritet i grisgrendte strøk og i det kineserne oppfatter som små og mellomstore byer.

– Vi vil sette mye inn på å utvikle nestegenerasjons IT-industri, bygge et høyytelses bredbåndsnettverk for informasjon, sette fart på integrasjonen av nettverkene for telekommunikasjon, Internett og for radio- og tv-kringkasting, og vi vil vise stadig flere hvordan «Internet of Things» kan brukes, står det i statsministerens rapport.

Uttrykket «Internet of Things» – ellers kalt maskin-til-maskin Internett – går igjen i planen for økonomisk og sosial utvikling, der det også loves «nasjonale pilotprogrammer og demonstrasjoner for å fremme bruken av IT».

Statsminister Wen Jiabao understreker ellers at staten også skal trappe opp «administrasjonen av Internett». Ifølge vestlige analytikere innebærer dette større kontroll med hva slags innhold som formidles over nett. Staten har en utfordring med at nær sagt alle aviser og all kringkasting er statsstyrt, mens nettselskapene er privateid. Det skaper en vekstdynamikk på nettet som statsmediene prøver å ta igjen.

Både nyhetsbyrået Xinhua og storavisen Folkets Dagbladet har nylig lansert egne søketjenester, henholdsvis Panguso.com og Goso.cn, og det statlige tv-selskapet har lansert egne IP-tv-tjenester i konkurranse med de private. Disse har foreløpig en svært begrenset markedsandel, målt etter både trafikk og annonsesalg. Tall fra Analysys International går ut på at Baidu har 76 prosent av søkemarkedet, og at to private IP-tv-tjenester, Youku og Tudou, har henholdsvis 21 prosent og 17 prosent av annonsemarkedet i denne nisjen, mot 7,1 prosent for CNTV som sorterer under den statsdrevne kringkasteren CCTV.

Til toppen