JUSS OG SAMFUNN

Kina vil bruke ansiktsgjenkjenning på metrostasjoner

Kinesiske myndigheter vil bruke ansiktsgjenkjenning på metroen i Beijing for at kontrollene på de overfylte banene skal gå raskere.

Et overvåkingskamera i et trafikkryss i Beijing. USA har svartelistet en rekke kinesiske teknologiselskaper som utvikler kameraer med ansiktsgjenkjenning. Begrunnelsen er anklager om at Kina bruker dem til å undertrykke landets muslimske minoriteter.
Et overvåkingskamera i et trafikkryss i Beijing. USA har svartelistet en rekke kinesiske teknologiselskaper som utvikler kameraer med ansiktsgjenkjenning. Begrunnelsen er anklager om at Kina bruker dem til å undertrykke landets muslimske minoriteter. Foto: Mark Schiefelbein / AP / NTB scanpix
30. okt. 2019 - 12:40

Planen er å bruke et «kredittsystem» for å sluse passasjerene inn i ulike kanaler, skriver statskontrollerte medier onsdag.

Rushtiden er preget av lange køer og passasjerer som krangler med ansatte som følge av at kontrollen går tregt.

For å bedre situasjonen vil myndighetene installere kameraer som kan skanne ansiktene til passasjerene ved inngangen til metrostasjonene. Derfra skal de sluses inn i ulike sikkerhetskanaler, opplyser Zhan Minghui, som er sjef for kontrollsenteret knyttet til jernbanenettet i Beijing.

For å unngå overtredelse bør man starte med å finne ut om egen virksomhet er omfattet av nye lover som Cyber Resilience Act, NIS2 og DORA, skriver advokatene Henrik Monrad Stranheim Krokå og Kristian Foss og advokatfullmektig Tara Årøe i Bull & Co Advokatfirma.
Les også

Styrets ansvar for cybersikkerhet strammes til

– Hvit liste

Personer på det han kaller «hvit liste», vil få en raskere sikkerhetssjekk. Andre, som får en «unormal reaksjon», må regne med ekstra grundig kontroll.

Zhan har ingen opplysninger om hva kriteriene for sorteringen av passasjerene vil være.

– Teknikken har som formål å gjøre sikkerhetskontrollene mer effektive og vil både inkludere kontroll av kropp og bagasje når et større antall passasjerer ankommer stasjonen, sa han under en transportkonferanse i Beijing tirsdag.

Hver dag har metroen i Beijing i snitt over 12 millioner reiser, og tallet er ventet å stige til 17 millioner innen 2022.

Prikkbelastning

I mai begynte myndighetene å prikkbelaste passasjerer som spiser mens de reiser med metroen.

Ansiktsgjenkjenning er en omstridt teknologi sett fra et overvåkingsperspektiv og folks rett til privatliv.

Open AI har fortsatt store ambisjoner på KI-feltet, og kan snart lansere en slags «altomfattende» agenttjeneste, ifølge rapport.
Les også

Rapport: Jobber med programvare som kan «ta over» datamaskinen

I Kina blir teknologien brukt både for å sjekke folk ut av supermarkeder og til overvåking, ikke minst vest i landet der Kina anklages for masseovervåking av den muslimske folkegruppen uigurene.

Mange kinesiske forbrukere er imidlertid glade for teknologien fordi den gjør hverdagen enklere. Nylig varslet en fornøyelsespark som er under bygging i Beijing, at besøkende vil slippe å vise billett takket være kameraer som skanner ansiktene og registrerer om de har betalt eller ikke.

Skooler leverer IT-systemer for skoler og har over 100 kommuner på kundelista.
Les også

Leverer skolesystemer til over 100 kommuner – er i økonomisk krise

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.