FORBRUKERTEKNOLOGI

– Kindle er ingen konkurrent til iPad

Markedet gir en klar bekreftelse på det Amazon-sjef Jeff Bezos sier.

29. des. 2010 - 08:28

Toppsjef i verdens største nettbutikk, Jeff Bezos, sa mandag at den nyeste utgaven av lesebrettet Kindle er blitt Amazons største salgsprodukt, med boka Harry Potter and the Deathly Hallows på andre plass. Han oppga ingen tall, annet enn for den fantastiske handledagen 29. november, da Amazon registrerte over 13,7 millioner bestillinger i alle produktkategorier, tilsvarende 158 hvert sekund. Bestillingene kom fra 178 land.

Kindle-salget har altså økt kraftig, også etter at Apple iPad kom på markedet. Ifølge Bezos har kunder i stor utstrekning kjøpt både Kindle og iPad. Han mener det er stor forskjell på et nettbrett – eller «LCD-tablet» som han kaller det – som iPad og et lesebrett som Kindle.

– Vi ser at mange av dem som kjøper Kindle også eier en LCD-tablet. Kunder forteller at de bruker sine LCD-tablet til spill, film og nettsurfing, og sine Kindle til å lese. De melder at de foretrekker Kindle til å lese på fordi den veier mindre, reduserer batteriangst fordi batteriet varer en månedstid, har den avanserte papiraktige Pearl e-ink-skjermen som anstrenger øyet i mindre grad, ikke forstyrrer sovemønstre ved leggetid, og kan brukes utendørs også i sterkt sollys, sa Bezos i en pressemelding.

Bezos peker også på den store prisforskjellen. Kindle koster fra 139 dollar, mens den rimeligste iPad koster fra 499 dollar. Prisforskjellen innebærer at «folk behøver ikke å velge» mellom de to produktene.

Forrester-analytiker James McQuivey som har e-bøker som spesialitet, bekrefter over Wall Street Journal at det finnes belegg for å påstå at rundt hver tredje iPad-kjøper enten har en Kindle eller tar sikte på å kjøpe en. Han forklarer at Kindle, i motsetning til iPad, er optimalisert for lesing.

Forskning fra Citigroup levner ingen tvil om at det selges langt flere iPad enn Kindle. De tror Kindle ble doblet fra 2,4 millioner enheter i fjor til 5 millioner i år, og venter en vekst til 8,4 millioner i 2011. Anslagene deres for iPad er 13,8 mnd i år og 26 millioner i 2011.

I januar i år, da Apple kunngjorde iPad, var det mange som spådde Kindles død. En av dem, Nick Bilton i New York Times, oppga tre grunner til at iPad vil drepe Kindle. I går konstaterte Bilton at han tok helt feil.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.