(Bilde: Marius Jørgenrud)

Kindle inn i butikkhyllene

Selges ikke lenger utelukkende hos Amazon.

Da verdens største nettbutikk Amazon lanserte e-bokleseren Kindle i november 2007, ble produktet revet vekk de virtuelle butikkhyllene. Produktet ble utsolgt på drøyt fem timer.

Kindle er alene grunnen til at Amazon nå selger flere digitale titler enn fysiske bøker. Den barrieren ble brutt ved juletider.

I fjor høst fikk Kindle sin etterlengtede internasjonale lansering, men kundene har helt til nå måttet kjøpe lesebrettet fra nettsidene til Amazon.

Denne uken kunngjør Amazon at Kindle omsider også skal selges i vanlige butikkhyller.

Fra søndag førstkommende skal lesebrettet være tilgjengelig over hele USA gjennom Target, den nest største amerikanske butikkjeden etter Walmart.

Hva så med norske butikker, eller utsalgssteder andre steder i Europa? Vi tok kontakt med Amazons britiske talsperson og spurte.

- Vi har ingenting å kunngjøre om dette på nåværende tidspunkt, sier Ben Howes hos Amazon UK til digi.no.

Amazon har aldri gått ut med det nøyaktige salgstallet for Kindle, men toppsjef Jeff Bezos har uttalt at «millioner av kunder» har kjøpt produktet. Ulike kilder anslår mellom 1,5 - 3 millioner solgte eksemplarer ved årsskiftet, ifølge Wikipedia.

Det finnes etter hvert en mengde ulike digitale lesebrett. Kindle har satset på såkalt digitalt blekk med e-ink teknologi, som gir svært god lesbarhet - også i sollys. Ulempen er at skjermen bare kan skilte med 16 gråtoner.

iPad og en stadig økende mengde andre pc-brett fungerer også som e-boklesere. Disse har farger, foruten flere bruksområder. Skjermen er imidlertid mindre egnet for å lese større mengder tekst, og særlig uegnet i direkte sollys.

    Les også:

Til toppen