Den kinesiske oljegiganten CNOOC valgte lille Unisea for å ta unna papirmølla i sin satsing på avanserte subsea serviceskip. (Bilde: Dagfinn Rasmussen)

Kineserne banket på døren

IT-mygg sikret seg storkunde.

Det lille IT-selskapet Unisea i Skudeneshavn skal levere programvareløsninger til Kinas nye globale satsing på subsea servicefartøy innen olje og gass.

Kinas helstatlige versjon av Statoil, China National Offshore Oil Corporation (CNOO) står bak, og datterselskapet COOEC Subsea Technology valgte Unisea uten anbudsrunde.

– Vi har nok opparbeidet oss et renommé på andre oppdrag i Asia de siste årene, forklarer administrerende direktør Kurt Roar Vilhelmsen.

Les også: Samarbeider med Kværner

Papirmølle

Kjernevirksomheten er administrativ programvare offshore.

Denne jobben handler om databasert kvalitetssikring av HMS-rutinene på servicefartøy, enklere forklart et avvikshåndteringssystem.

Fartøyene er som flytende industribedrifter, med mye utstyr og avansert teknologi om bord.

Her stilles det krav til at rederiet har oversikt over alle rutiner, og at mannskapet rapporterer hva de faktisk foretar seg - som ved håndtering av fjernstyrte undervannsfartøy (ROV).

Kravene er satt i den såkalte ISM-koden etter en rekke ulykker på 80-tallet.

Ulykker og drivstoff

– For et rederi handler det om titusener av rapporter hvert år, om arbeidstillatelser, arbeidsulykker, drivstofforbruk og et utall parametere, sier Unisea-sjefen.

Selskapet sprang ut fra engineeringbedriften Karmøy Skipsconsult i 1997.

25 ansatte er i sving, og mye av aktiviteten er utvikling av programvare. De jobber tett med ingeniører som er spesialister på HMS, såkalte HSEQ-ingeniører.

Ut i verden

Nå er Kina i ferd med å spise seg inn på det globale markedet for subseatjenester, og de benytter seg mye av norsk kompetanse og utstyr.

COOEC Subsea har kjøpt et spesialfartøy fra DOF Management. I tillegg er norsk mannskap hyret inn som rådgivere.

Les også: Derfor er Norge verdensledende

Smått kan bli stort

Uniseas oppdrag utgjør småpenger i det store bildet.

Kjøp og tilpasning av fartøy utgjør en investering på 1,1 milliarder kroner. Karmøy-bedriften har signert for rundt 2 millioner kroner.

– Men dette kan være inngangsporten til noe mer, tror Vilhemsen.

Han regner med at 20 prosent av omsetningen vil komme fra asiatiske oppdrag de neste par årene.

Selskapet forventer en omsetning på 40 millioner kroner i år.

Piratkopi

Kina er kjent for å hente gode ideer hos andre og tjene solid med penger.

Noen kaller det kopiering.

– Nå henter den kinesiske giganten norsk kompetanse på flere områder og overfører den til hjemlandet. Kan du risikere at de «overfører» dine programvareløsninger, også?

– Om noen kopierer programvaren, har de ikke bransjeerfaringen og kompetansen som skal til for å sette sammen den rette løsningen som hvert skip og rederi trenger, mener direktøren.

Til toppen