Huawei – her representert med en Ascend G300 og en Ascend Y200 – og andre kinesiske merker utkonkurrerer verdens ledende leverandører på det kinesiske markedet. (Bilde: Brent Lewin/Bloomberg via Getty Images / All Over Press)

Kineserne kjøper «sine» smartmobiler

Apple og Samsung taper mot rimelige alternativer fra ZTE, Huawei og Lenovo.

I går refererte digi.no fra analyser til et nystartet kinesisk analyseselskap, Umeng, som viste en kraftig økning i antall brukere av smartmobiler under henholdsvis Android og iOS (Apple). Analysen viste blant annet at målt i antall brukere, holder iPhone bedre stand mot Android i Kina enn i resten av verden.

I dag skal det derimot dreie seg om salgstall i siste kvartal, basert på salgstall fra Strategy Analytics og Gartner, samt analytikeruttalelser innhentet av Financial Times.

Poenget her er at leverandørene som dominerer smartmobilsalget i resten av verden, det vil si Samsung og Apple, taper terreng i Kina.

Først om Kinas betydning for det globale markedet for smartmobiler. Tall fra Strategy Analytics viser at det i tredje kvartal ble levert 23,9 millioner smartmobiler i Kina, og 23,3 millioner i USA. Det er første kvartal det kinesiske smartmobilmarkedet er større enn det amerikanske.

Gartner-analytiker Sandy Shen sier til Financial Times at annenhver mobil som selges på det kinesiske markedet er en smartmobil, og at annenhver smartmobil som selges i Kina er produsert av en kinesisk leverandør, med merker som ZTE, Huawei, Coolpad, Lenovo og Gionee.

I tredje kvartal i år hadde Samsung 16,7 prosent av det kinesiske markedet, mot 24,3 prosent i tredje kvartal i fjor.

I samme periode vokste andelen til Lenovo fra 1,7 prosent til 14,8 prosent.

Apples andel av det kinesiske smartmobilmarkedet er nå 7 prosent, ifølge Gartner, ned fra 12,3 prosent i andre kvartal. «iPhone-boomen» som preget brukertallene fra artikkelen vår i går, var følgelig et kortvarig fenomen, og kan anses som over.

Gartner-analytiker Shen forklarer det slik:

– De som har råd til avanserte smartmobiler, som er det segmentet utenlandske merkevarer fokuserer på, har kjøpt en, alle som én. Det som driver [veksten i] markedet nå er etterspørselen etter smartmobiler på mellom- og lavnivå.

I Kina tilsvarer det en pris på opptil 1500 yuan, det vil si 1300 til 1400 kroner.

I disse segmentene greier ikke Samsung å konkurrere, og Apple gidder ikke.

Forholdene ligger følgelig til rette for at Lenovo og de andre lokale smartmobilmerkene kaprer storparten av den videre markedsveksten i Kina. Ifølge Gartner ligger Lenovo an til å vokse forbi Samsung i verdens største smartmobilmarked i løpet av 2013.

Til toppen