Kinesisk IT-selskap på kjøpsraid i USA

Alibaba har satt av 100 millioner dollar. De to første oppkjøpene er i boks.

Den kinesiske e-handelsgiganten Alibaba har kunngjort sitt andre oppkjøp i USA på kort tid.

Alibaba har funnet en egen nisje i USA i form av tjenester for å knytte små og mellomstore produsenter til detaljister, henholdsvis Alibaba.com og Aliexpress.com. Sistnevnte gjør det mulig for amerikanske detaljister å bestille utenlandske varer for levering innen fire virkedager, slik at de sparer utgifter til egne lagre.

Alibaba er børsnotert i Hongkong. I Kina står Alibaba også for driften av Yahoo.cn og for den svært framgangsrike e-handelsportalen for forbrukere Taobao.com. Amerikanske Yahoo eier 40 prosent av Alibaba Group og skal nylig ha avvist et tilbud om å selge seg ned eller helt ut.

Alibabas pågående oppkjøpsraid i USA startet i juni med Vendio, en tjeneste for å la små leverandører etablere salg på nett. Vendio formidler, ifølge Alibaba-sjef David Wei, en årlig omsetning på 2 milliarder dollar.

I går fortalte Wei at han også har kjøpt Auctiva, et selskap som gjør det enklere for små og mellomstore selskaper å selge på nettauksjonsstedet Ebay. Auctiva formidler en årlig omsetning på 5 milliarder dollar.

Til sammen tilføres Alibaba 250 000 nye kunder gjennom kjøpene av Vendio og Auctiva.

Wei sier til flere medier at han har satt av 100 millioner dollar for å kjøpe selskaper i USA, og at pengene skal brukes «så raskt som mulig».

Vendio og Auctiva skal begge videreføres som egne varemerker. Tjenestene skal utvides ved å tilby forbindelser også til asiatiske leverandører. Poenget for Alibaba er først og fremst å nå ut til flere av dem som selger varer på Ebay.

Wei avviser at han skal ha planer om å etablere forbrukerportalen Taobao.com i USA. Målet hans er å fremme handel mellom amerikanske detaljister og asiatiske leverandører. Han viser til at både Wal-Mart og Procter & Gamble benytter seg av Alibaba til å kjøpe inn varer.

Ifølge Silicon Valley-avisa San Jose Mercury News skal Wei ha minst ett selskap til i sikte, i område rundt San Francisco og Oakland. Han poengterer i intervjuet at han ikke jakter på selskaper som sliter i dagens vanskelige situasjon, men på dem som har vist at de evner å tilfredsstille sine kunder. Alibaba har etablert sitt amerikanske kontor i California, og det er først og fremst i denne delstaten de 100 millioner dollar skal brukes. Det er ikke kjent hvor mye Alibaba har gitt for verken Vendio eller Auctiva.

Til toppen