Kingston sier opp 15-årig avtale med EET

Misnøye med at EET kjører fram sitt eget merke for minnebrikker er en viktig begrunnelse for at Kingston sier opp en 15-årig distribusjonsavtale.

Minnebrikkeprodusenten Kingston Technology Inc har gått til det oppsiktsvekkende skrittet å gjøre slutt på et femten år langt forhold til sin distributør EET Nordic. Avtalen sies opp i samsvar med kontraktbetingelsene, med virkning fra 1. juli. Fra 1. april trer en distribusjonsavtale mellom Kingston og Santech Micro i kraft. Kingston opprettholder sine øvrige distribusjonsavtaler i Norge, med Ingram Micro Norway AS, Scribona AS og Microtronica AS.

EET hadde eksklusivt ansvar for Kingston-produktene fram til januar 2000 da avtalen mellom Kingston og Ingram trådte i kraft. I løpet av 2001 ble det også tegnet distribusjonsavtaler med Scribona og Microtronica. Kingston mener disse avtalene har bidratt til en klar salgsøkning i Norge.

Parallelt med denne utviklingen, mener Kingston at EET har "mistet fokus" på Kingston-produktene, blant annet ved å satse på egen merkevare innen minnebrikker. Med fire andre distribusjonsavtaler regner Kingston med at deres produkter fortsatt vil ha en god mulighet til å nå de samme forhandlerne som tidligere, og at de også vil være i stand til å nå nye markeder.

Hos EET tar man oppsigelsen med knusende ro.

- Vi har vårt eget merke som vi har bygget opp over de siste to årene, sier administrerende direktør Bjørn Berg til digi.no. - Vi var Kingstons beste distributør globalt sett i forhold til antall mennesker. Vi så at vår avhengighet av Kingston ville bli en trussel for oss straks de gikk over til et nytt opplegg med flere distributører. Over det siste året har vi bygget opp vårt eget merke så kraftig at Kingston ser på det som en trussel. Oppsigelsen kommer ikke som noen stor overraskelse. Vi har bygget ned vår fokus på Kingston, slik at oppsigelsen ikke får vesentlig virkning på vår drift. I dag står Kingston for under fem prosent av dekningsbidraget vårt. I den nåværende situasjonen er vi mer tjent med å gå 100 prosent på vårt eget varemerke.

Med andre ord: En skilsmisse til glede for begge parter. Det vil konkurransen vise.

Til toppen