Kinnevik kjøper seg opp i PCTVnet

Men Kinneviks nettsatsing var ikke helt begravd. Modern Times Group, der Kinnevik fortsatt har store eierandeler, har gjennom oppkjøp skaffet seg ti prosent av aksjene i det norske svaret på WebTV, PCTVnet.

Svenske NetSys Technology Group tilegnet seg i forrige uke majoriteten i Internett-selskapet Westnet og skaffet seg dermed også ti prosent av aksjene

i norske PCTVnet. NetSys eies av Modern Times Group (MTG) som er det utskilte medieselskapet i Kinnevik-gruppen. MTG er nå i ferd med å noteres

blant annet på Stockholm-børsen, og Kinnevik er ikke lenger majoritetseier.

Dermed har PCTVnet fått inn et selskap på eiersiden som i utgangspunktet er sterkt engasjert i innhold og distribusjon. digi.no har tidligere skrevet

at Kinnevik er i ferd med å trekke seg fra satsing på Internett etter at flere toppfolk har sluttet og startet vellykkede multimediebedrifter som
Spray og Icon Medialab.

NetSys Technology lager systemløsninger for telefoni og Internett. NetSys sier til Dagens IT at de skal fokusere på intranett og gi Kinnevik en

intranettprofil gjennom søkemotoren Polarsearch og intranett-løsningen Web Ware.

NetSys har tidligere solgt en intranettløsning til de norske sparebankene gjennom Fellesdata. Med oppkjøpet av Westnet blir NetSys tredje største eier i

PCTVnet. De to største eierne i det norske teknologiselskapet er gründerne Harald Jellum og Peder Lunde jr. som har hatt ansvaret for teknisk og

kommersiell utvikling siden de unnfanget idéen i 1992. De sitter på cirka 20 prosent av aksjene hver.

PCTVnet AS ble stiftet i desember 1995 med 100.000 kroner i aksjekapital. Nå utgjør aksjekapitalen rundt 4,9 millioner kroner fordelt på 94 aksjonærer.

Ifølge marketingdirektør Morten Rynning i PCTVnet skjer det mye på eiersiden akkurat nå.

- Vi merker en enorm interesse i forbindelse med testing og lansering av Smart-boksen, sier han til digi.no. 2.000 nordmenn skal være

forsøkskaniner for et testopplegg som varer hele høsten 1997. Også i Sverige skal det brukertestes, og selskapet satser først og fremst på Norden som

hjemmemarked for hoveaktiviteten, nettsurfing på TV.

Til toppen