Kjedelige utsikter for Yahoo! resultat

Den kjente søkeportalen Yahoo! med toppsjef Tim Koogle ventes å fremlegge svakere profitt-vekst når resultatet for fjerde kvartal blir lagt frem denne uken. Grunnen er at annonsesalget stagnerer.

Analytikerne holder seg fast før Yahoo! presenterer tall for fjerde kvartal denne uken. Dette resultatet vil vise om det er hold i påstanden om at annonsemarkedet på nettet er blitt vesentlig svakere den siste tiden. Yahoo! har vist en enorm vekst på bunnlinja de siste tre årene. Men denne veksten spøker det for, mener analytikerne. Ifølge nyhetstjenesten Bloomberg ventes det at Yahoo! vil vise ett overskudd på 13 cent per aksje, utenom goodwill og andre avskrivninger.


I samme kvartal året før var det tilsvarende overskuddet på 10 cent. Selskapet vil med andre ord ikke doble inntjeningen per aksje, som de har hatt for vane de siste tre årene, melder Bloomberg.

De siste året har Yahoo! sin aksjekurs falt hele 86 prosent. Grunnen er annonsemarkedet på nettet, fryktes å bli dårlig etter at flere dotcom-selskaper har gått tom for penger siste halvdel av 2000. Yahoo! har som alle de andre selskapene som er avhengig av nettannonsering forsøkt å få langt flere "tradisjonelle" selskaper inn som annonsører.

Men det er enda et skjær i sjøen. I USA er såkalte "whisper numbers" utbredt. Dette er estimater som analytikerne ikke sier til andre enn sine aller beste kunder, og ikke går åpent ut med. "Whispers" pleier å være noe høyere enn det de offisielle estimatene er på, men Bloomberg melder at for Yahoo!s tilfelle er dette motsatt. Nettsiden earningswhispers.com, som publiserer slike tall, melder at estimatene er på 12 cent per aksje.

Det er ikke bare annonser som er inntektene for Yahoo!, men de teller svært mye. Nå venter investorene i det amerikanske markedet på at selskapet skal legge frem en plan for å øke inntektene fra andre produkter og tjenester.

Tjenester som Corporate Yahoo, som setter opp interne nettsider for bedrifter, samt Yahoo Broadcast, som sender live bilde og lyd over nettet for bedriftskunder, er noe av det selskapet ser for seg kan bli gode melkekuer å ha hvis annonsemarkedet på nettet skulle falle.

Men man vil også gå inn å se om det kan være muligheter for å få brukerne til å betale for gildet i større grad enn før. Forrige uke bestemte selskapet seg for å ta betalt for de som bruker tjenestenes auksjonstjeneste for å selge.

Til toppen