Kjempehandel for C&W

Britiske Cable & Wireless (C&W) får en unik tilgang til det hittil lukkede kinesiske tele-markedet gjennom en avtale som blant annet innebærer at C&W selger en aksjepost i Hong Kong Telecom på 5,5 prosent til China Telecom.

Aksjeposten selges for 1,2 milliarder amerikanske dollar (8,5 mrd. kr.), men disse pengene er for småtterier å regne sammenliknet med hva som kan ventes når C&W får eksklusiv tilgang til det kinesiske telemarkedet - foran nesen på internasjonale rivaler som Concert, Global One og AT&T/Worldpartners.

Det kinesiste telemarkedet er ett av verdens raskest voksende, med 50 prosent de siste fire årene, ifølge tall referert i The Wall Street Journal. Med en befolkning som raskt nærmer seg 1,2 milliarder mennesker, er det også gode utsikter for mobiltelefoni: I dag er det i underkant av sju millioner kinesere som har mobiltelefon. Bare seks prosent av alle kinesiske hjem har telefon, og de kinesiske telemyndighetene har en målsetting om at 170 millioner nye hjem skal få telefon i løpet av de neste tre årene.

C&W blir dermed mye mer attraktiv for andre allianser som ønsker seg en samarbeidspartner med et bein innom et enormt asiatisk telemarked. BT forsøkte å kjøpe selskapet i fjor vår, men mislyktes. Siden har C&W levd sin egen tilværelse, med aksjene i Hong Kong Telecom som en juvel i kronen, og som en mulig port til det enorme kinesiske markedet.

Kina ser etter utenlandsk ekspertise for utbygging av landets telenett. Hong Kong sitter i dag med et fiberoptisk telenett som er mer avansert enn i de fleste land i Vesten.

Da handelen ble offentliggjort før helgen steg aksjeverdien på C&W med 15 prosent. C&W sitter igjen med 53,5 prosent av Hong Kongs televerk, og det er ventet at selskapet vil selge seg ytterligere ned, til fordel for China Telecom, slik at den kinesiske og den britiske operatøren blir sittende ned jevnstore eierandeler i selskapet.

Men et salg av det Hong Kong-baserte selskapet kan også skape andre uventede problemer for C&W, siden Hong Kong-selskapet står for over 70 prosent av overskuddet i C&W-konsernet. Om C&W selger seg ned til rundt 30 prosent, mister selskapet også en tredel av sin egen profitt. Dermed blir det avgjørende at Kina-avtalen, hvis innhold ikke er kjent, inneholder såpass med spillerom for britene at de faktisk vil kunne operere på det kinesiske markedet, og sikre ny virksomhet.

Til toppen