Kjempeinteresse for gratistelefon

Selv om interessen for gratistelefonen som nylig ble prøvet i Gjøvik var langt over forventningene er det ennå ikke sikkert at tjenesten blir permanent. Hele 40.000 ringte gratis første helga prosjektet pågikk, og trafikken gjennom den toukers prøveperioden lå langt over normalen.

For å kunne benytte seg av gratistelefonen måtte de 12.000 abonnentene på Gjøvik som ble omfattet av forsøket ringe via et 800-nummer, og her ble kapasiteten til tider dårlig med sin begrensning på 30 abonnenter per minutt.

Testprosjektet som varte i to uker startet fredag 9. mars og de tre første dagene ble det tatt hele 40.000 telefonsamtaler med gratistelefonen.

- Vi merket en særlig topp om ettermiddagen etter skoleslutt, sier informasjonssjef i Telenor Privat, Elisabeth Gjølme til digi:tele. Hun sier at prosjektet fikk større oppmerksomhet enn forventet og at dette nok også har påvirket ringevanene.

- Så langt kan det se ut som om trafikken på gratistelefonen har kommet i tillegg til den ordinære trafikken, men hvor store utslag prøveprosjektet gav på den ordinære teletrafikken får vi først vite når vi har gått igjennom grunnlagsmaterialet for testen, sier Gjølme.

Hun kan heller ikke love at dette blir noe permanent tilbud ennå. Men hvis Telenor velger å gå videre med gratistelefon-prosjektet, kan tilbudet komme rundt årsskiftet.

En ting er publikums interesse for å ringe gratis. En annen tng er om dette er interessant for annonsørene. I Gjøvik kunne telefonkunder høre et ti-sekunders reklamebudskap hvert minutt fra Nidar, Norsk Personal, Levis og Multi Media Norge AS.

Til toppen