Kjemper om å bygge offentlig e-handelsportal

Kappløpet om kontrakten for å bygge offentlig sektors enorme markedsplass på Internett nærmer seg en avgjørelse. Vinneren vil dominere norsk Internett-handel.

3. mai i år skrev digi.no at staten planlegger å få bygget en elektronisk markedsplass på Internett. Markedsplassen blir enorm hvis det offentlige etter hvert flytter deler av sitt innkjøpsbudsjett på 210 milliarder kroner over på Internett. Les saken: Kappløp om tidenes norske e-handelkontrakt

Dette er startskuddet til en av tidenes IT-kontrakter i Norge, for vinneren(e) vil ha stor frihet til å foreslå både tekniske løsninger og dataformater. Men viktigst er kanskje strukturen for de elektroniske varekatalogene alle butikkene må lage for å tilby sine varer. For ingen butikk eller forhandler ønsker å lage mer enn én varekatalog.

- Det pågår en kamp mellom både IT-selskaper og bransjeorganisasjoner om å skape standarden for elektroniske varekataloger, sa Andre Hoddevik, prosjektleder i Statens Forvaltningstjeneste til digi.no i mai. Aktøreren som får den offentlige kontrakten vil med alle de statlige leverandørene ha en god sjanse til å skape en standard.

Alle de største IT-selskapene med kontorer i Norge samlet seg derfor i 17 mer eller mindre slagkraftige allianser. I sommer foretok Forvaltningstjenesten en utsortering som reduserte kappløpet til fire aktører. Ut røyk blant annet de tre tungvekterne Tieto-Enator, WM-data og EDB Business Partner/EDB Fundator.

- Merkantildata var ivrige til å begynne med, men søkte overraskende ikke, forteller Hoddevik til digi.no.

Igjen står følgende fire allianser:

Telenor Bedrift med Compaq, PriceWaterhouseCoopers Consulting som partnere
IBM med Norsk Varedatabase - ODA og Smart Norge (billettsystemet Amadeus)
Posten SDS med Andersen Consulting, Oracle og DnB som partnere
Siemens Business Service med SAP og konsulentselskapet Cell som partnere

DnB er en oppsiktsvekkende aktør, men selskapet har varslet en tung satsning på Internett og planlegger en stor e-handelsportal sammen med Telenor. Les mer om denne satsningen: Telenor og DnB starter portal, angriper SOL

En av disse fire alliansene får lov til å bygge den offentlige markedsplassen, og ta seg betalt av leverandører som skal selge varer og offentlige aktører som skal handle.

- Vi har ikke lagt opp til noen tekniske krav, leverandørene har stor frihet til å utforme teknikk og standarder. Vi har stilt krav om sikkerhet, åpenhet og fuksjonalitet for kjøper, forklarer Hoddevik til digi.no.

- Systemet vi ber om skal inneholde både leverandørenes varekataloger og de forskjellige sentrale og lokale rammeavtalene som ansatte kan handle etter. Bestillingen skal kunne skje elektronisk og med høy sikkerhet. Det er opp til vareleverandørene selv å integrere seg mot markedsplassen for størst mulig automatisering.

Til toppen