Kjemper om kunder som ikke finnes

De store økonomisystem-leverandørene kjemper om kunder som ikke finnes. Av de 300 store bedriftene i Norge, er det bare 20 som ikke har valgt nytt system, viser en undersøkelse.

Flere av de store leverandørene av økonomisystemer står ovenfor problemer, viser en konfidensiell undersøkelse digi.no har fått tilgang til.

Leverandører som SAP, Baan, Oracle, Concorde, IFS, Intentia og norske Agresso sier alle de satser på å kapre nye kunder, men tallene viser at det neste ikke finnes slike kunder igjen.

Alle disse leverandørene jakter på de store norske bedriftene med en omsetning på minst en halv milliard kroner. Sammen har de med en ny generasjon fleksible systemer og hjelp fra år 2000-problemet i flere år løpt om kapp med hverandre. Nå viser det seg at løpet bokstavelig talt er kjørt

En upublisert undersøkelse foretatt av et norsk markedsanalyseinstitutt viser at det finnes bare 300 norske bedrifter med en omsetning på mellom 700 millioner og 3,5 milliarder kroner. Av disse står rundt 120 på forskjellige leverandørers skryteliste. Markedsbyrået ringte derfor resten og fikk seg en overraskelse: bare 20 stykker forteller at de enda ikke har valgt nytt kjerne-økonomisystem.

Dermed er kundelisten fordelt. De forskjellige aktørene må derfor leve av salg av tilleggsmoduler til sine eksisterende kunder. Dette kan være moduler for produksjonsstyring, salgsstøtte, Internett-handel eller datavarehus.

Det er vanskelig å selge tillegg til en konkurrents kjernesystemet fordi systemene skal henge så tett sammen. En aktør i markedet sier at det vanligvis bare er mulig dersom leverandøren selv ikke tilbyr det ønskede tillegget. Situasjonen skal være ganske lik i offentlig sektor og her er det færre leverandører.

Det er fra før vanskelig å kapre nye kunder i markedet for økonomisystemer fordi systemene er så dyre og er så omfattende å installere.

- Det er litt overraskende tall. Det viser at bransjen i større grad må fokusere på salg til mindre kunder og salg av tilleggsprodukter, sier Sverre Kjenne, administrerende direktør i Agresso til digi.no.

Til toppen