Kjempevekst i ADSL-markedet

Norske kunder løper etter ADSL-tilbyderne, og bidrar til en rekordartet vekst. Se oversikt over aktørene her:

Bredbånd (adsl) er en av de raskest voksende teknologiene i verden. Bare i Norge har antall adsl-kunder doblet seg de siste tolv månedene.

Ifølge Telenor var det i slutten av andre kvartal totalt 429 000 adsl-kunder i Norge, mens det ved nyttår var kun drøyt 300 000. Det er en vekst på over 40 prosent. De siste tolv månedene har antall kunder vokst med 91,5 prosent.

Ifølge tidligere undersøkelser er det rundt 150 aktører som tilbyr bredbånd/adsl i Norge. En rekke lokale aktører, ikke minst kraftselskaper, tilbyr bredbånd i begrensede lokale markeder. Her er de fire største:

(tall per andre kvartal)

Telenor: 235 000 adsl-kunder, inkludert bedrift.

Markedsandel: 54-55 prosent.

NextGenTel: 80 000 adsl-kunder.

Markedsandel: 18-19 prosent.

Andre: Har til sammen 110-115 000 adsl-kunder

Markedsandel: 27 prosent.

Catch Communications: Etter oppkjøpet av BlueCom har Catch over 30 000 adsl-kunder. Det er i første rekke bedriftskunder som sørger for høy omsetning. Målt i omsetning er Catch større enn NextGentel.

UPC: KabelTV-leverandøren UPC har også en betydelig markedsandel, og er blant de fire største leverandørene.

Til toppen