Kjente tricks gir vellykket e-handel

På Spring Internet World i Los Angeles tirsdag, understreket flere guruer at man bør følge kjente grunnprinsipper i markedsføring og salg for å lykkes med elektronisk handel.

Spring Internet World i Los Angeles tirsdag la flere guruer frem sine synspunkter på hva som skal til for å implementere en vellykket strategi for netthandel. Fellesnevneren for innleggene var at man bør følge grunnprinsippene i markedsføring og salg og utdanne hele organisasjonen til proaktivt å følge en nettstrategi som gjør hver besøkende til langvarige kunder av bedriften.

- Online shopping er forsatt på barnestadiet, men tradisjonelle og gjennomprøvde metoder kan brukes. La oss ta en titt på hva som virker og hva vi kan legge igjen hjemme, sa Craig Danuloff, administrerende direktør i iCat Inc.- et selskap som leverer løsninger for netthandel.

- Vellykket elektronisk handel går ut på å vise produktet og fortelle dets historie.

Danuloff mener at man elektronisk må dekke tradisjonelle salgsprosesser som forsalg (pre sales), produktplassering og -profilering (merchandising), salgstransaksjoner, samt ordreprosessering og -gjennomføring.

- Hva ønsker vi å få gjort og hvilket resultat er det vi ønsker, spurte Danuloff, og la til at en veldig liten prosent av alle nettsteder har tatt stilling til dette på bedriftsnivå.

Danuloff fremhever en håndfull viktige prinsipper:

  • Markedsføring; gjør det klinkende klart hva dere driver med
  • Fremgangsmåten på nett må være effektiv i forsalgsprosessen
  • Nettet har ingen egenbetydning, det er en del av bedriftens markedsføringsstrategi
  • Gi kundene det de vil ha
  • Husk at nettsider ikke skal være kule, de skal være effektive og nyttige
  • Identifiser verdiøkelsen for kunden og selskapet

Andy Parker, toppsjef i Mercantec Inc. som lager online "kassaparater" hovedsakelig for aksessleverandører (ISP) fremhever nettstedet bbqsource.com, en liten virtuell butikk, som ved å følge sunne markedsføringsprinsipper har bygget opp en veldig produktiv nisjebedrift.

- Som navnet tilsier selger nettstedet alt av grillutstyr, men problemet var at alt salget skjedde i sommerhalvåret, forklarte Parker.

Selskapet løste dette ved å begynne å selge bøker og sauser slik at inntektene ble bedre fordelt over hele året. I henhold til Parker, skaffet selskapet seg et personlig forhold til kundene ved å bruke reelle kunder i suksesshistoriene på nettstedet.

De implementerte også en to-veis avtale med American Express (AmEx) hvor AmEx fikk 50 prosent av kredittkortsalget online mot at BBQsource fikk tilgang på AmEx sin kundebase.

- Salget gikk opp 50 prosent i januar, vanligvis den dårligste måneden, sa Parker. - Ved hjelp av disse enkle prinsippene, har selskapet drevet hele nettstedet inklusive transaksjonsbehandling for under 6.000 dollar per år.

Steven Levine, direktør for nettmarkedsføring hos Oracle Corp., mener det er viktig å huske at netthandel bør være er en naturlig videreføring av bedriftens eksisterende salgspraksis.

- Det er kritisk at kunden får en følelse av personlig behandling ved besøk på nettsteder, understreket Levine.

- De viktigste komponentene for å ha en vellykket tilstdeværelse er i rekkefølge:

1. sikkerhet,

2. enkel innføring,

3. integrasjon med eksiterende systemer, og

4. skalérbarhet, ytelse, og driftssikkerhet.

Levine la til at historisk sett er 80 prosent av suksessfulle nettsteder hjemmelagde. Det vil si at de har vokst ut av internt behov og har blitt utviklet på teknologier som allerede finnes i IT-infrastrukturen. Han sier videre at det er en sterk migrasjon fra disse hjemmelagde nødløsningene til ferdigløsninger, et område hvor Levine mener at Oracle sitter med sterk kompetanse.

I henhold til Chuck Williams, toppsjef i Brightware Inc., er målet å gjøre nettet til det beste stedet å selge. Williams viste til fire historiske hovedutviklinger innen salg.

1. personlig salg ansikt-til-ansikt,

2. salg gjennom direktesendt post,

3. telefonsalg og telemarketing, og nå

4. elektronisk handel over Internett

Williams og hans firma er opptatt av at publikum kan gjennomføre enkle selvbetjente transaksjoner over nettet. Kunder bør kunne stille spørsmål, løse problemer, kommunisere med selger, og prekvalifisere seg ved hjelp av interaktive sider.

- Vi jobber med intelligente agenter som gir tilbakemeldinger på det ønskede språk, og vi kan bygge detaljerte profiler over kundene, fortalte Williams, som la til at målet er at hver besøkende skal bli kunde og at kundebehandlingen blir automatisert.

Til toppen