Kjernekraft fra Hanabryggene

Kampen om portalene er i gang. Fra å være noe man forbandt med Yahoo! og Scandinavia Online, er portaler blitt noe alle må ha. Fra Hana-bryggene i Sandnes kommer Coretrek på banen med sine "corelets", byggesteiner for portaler som henter data fra bedriftens databanker eller fra Internett og presenterer dem i brukerens web-leser.

Portalmarkedet kan knapt sies å være nytt, - idéene er sprunget ut av vellykkede konsepter som Yahoo!, hvor "my Yahoo!" er en type personlig portal for 'Hvermansen'.

Markedsanalytikere definerer portalmarkedet som tredelt, bestående av produkter for infrastruktur, applikasjoner og plattformer. I førstnevnte segment regnes de fem markedslederne å være Verity, Autonomy, Documentum, Oracle og SAP. På applikasjonssiden er de fem største internasjonale aktørene Plumtree, Hummingbird, Viador, Sequoia og InfoImage. Disse to markedene utgjorde i fjor forholdsvis beskjedne 400 millioner dollar, mener Delphi Group. De to første gruppene representerte 98 prosent av dette, mens plattformbiten - som handler om å lime sammen infrastruktur, applikasjoner og annen ekstern e-business programvare, ventes å vokse kraftig i årene som kommer.

Også i Norge spretter det opp portalleverandører. Coretrek er en av dem. De konkurrerer blant andre med eGroup, og deres portalprodukt eWay.

- Det som er interessant med dette markedet er at behovene er brukerdefinert, påpeker Eirik Rasmussen i selskapet. - Brukerne har sett at det er nyttig å få tilgang til informasjon på en Yahoo-aktig måte, og har krevd at deres egne daglige gjøremål basert på bedriftens egne data skulle kunne håndtereres og presenteres på samme vis.

Når produsentene så dette kravet, oppstod det raskt en ny trebokstaversforkortelse: EIP - Enterprise Information Portals, eller bedriftsportaler, som ser ut til bli den foretrukne norske betegnelsen.

Coretrek er mindre enn to år gammelt. Det ble startet på pengene til Trygve Bauer-Nilssen og Sjur Svaboes Tech Cap, og det skjedde i januar i fjor.

- En forholdsvis dårlig timing for å starte et nytt selskap, bemerker Eirik Rasmussen tørt.

Brødrene Eirik og Arne Rasmussen driver selskapet, sistnevnte som daglig leder på Oslo-kontoret, og førstnevnte som adm direktør i hovedkontoret i Sandnes. I dag er de 28 ansatte, og selskapet har to hovedprodukter i sin portefølje: Corepage, og en publiseringsløsning - sistnevnte forsåvidt basert på Corepage.

- Corepage er verdens beste nettsted, påstår brødrene Rasmussen. - Og det har bare én bruker. Det er deg.

En underdrivelse Teknologibedriftenes Landsforening vil kunne stille seg undrende til. Corepage har ganske nylig gjort en avtale som åpner for at alle de 91.000 medlemmene i TBL vil kunne bli brukere av corelet'ene fra Hanabryggene.


Corelet er Coretrek objektsvar på eksempelvis Oracles "portlet". Corepage består først og fremst av slike programobjekter som kjørt i din web-leser gir deg tilgang på et stort antall applikasjoner som satt sammen - slik du selv ønsker å sette dem sammen - kan utgjøre et totalt informasjonssystem. Mange corelet'er gir adgang til data fra andre applikasjoner, som regnskapsdata, - på den måten kan man forenkle rutiner ved registrering av data i disse systemene, og dessuten åpne for at jobben kan gjøres fra hvilken skjerm som helst.

Design-biten er helt frigjort fra applikasjonen. Brukere av "My Yahoo!", WinAmp og andre nett-tjenester vil også ha et forhold til "skins". Du kan velge det skinnet som passer deg, og ditt valg reflekteres i alle applikasjoner du kjører under Corepage.

Selskapets mest profilerte argument er åpenhet og standardisering. I motsetning til -let'er av ymse slag fra Oracle, SAP, Microsoft, som ofte er mer enn ønskelig knyttet opp mot respektive selskapers øvrige teknologi, er corelet'ene fra Sandnes noe alle kan utvikle. Coretrek stimulerer da også til at alle skal utvikle slike. Et eget nettsted er åpnet på adressen www.corelets.com.

Til toppen