Kjøp Office XP på tretti dagers prøve

Microsoft tar i bruk nye metoder for å få deg til å oppgradere til Office XP. For ti dollar kan du prøve pakken en måneds tid.

Tilbudet er internasjonalt. Målet er at en million brukere skal prøve ut den nye kontorpakken før den offisielt blir tilgjengelig i forretninger verden over 31. mai.

Prøveversjonen kan bestilles over Microsofts nettsted. Tilbudet er ennå ikke gjort gjeldende i Norge - her averteres bare "Corporate Preview Kits" - og det har ikke vært mulig å få kommentarer fra Microsoft AS.

Prøvepakken består av en 30 dagers prøveversjon av Office XP Professional, en demonstrasjons-CD og opplæringsmateriale. Tilbudets slagord er at du må erfare Office XP for å tro det - med andre ord, hvis du bruker og setter deg inn i pakkens mange nye egenskaper, vil du ikke ønske å vende tilbake til tidligere utgaver av kontorsuiten.

Office XP kommer i tre utgaver - Standard, Professional og Developer - samt spesialpakken Professional Special Edition som rettes utelukkende mot eksisterende brukere i et begrenset tidsrom. Professional tilbyr databasen Access i tillegg til standardprogrammene Word, Excel, Outlook og PowerPoint, mens Special Edition legger til FrontPage, SharePoint (for opprettelse og drift av nettsteder) og Publisher. Developer-utgaven retter seg mot de som skal utvikle bedriftsløsninger som gjør bruk av de nye egenskapene i Office XP.

PC-produsenter vil gis anledning til å forhåndsinstallere to varianter av Office XP: Small Business med Word, Excel, Outlook og Publisher, samt den vanlige Professional-utgaven utvidet med Publisher.

Office 2000 vil ikke umiddelbart forsvinne fra butikkhyllene. Microsoft garanterer at dersom du kjøper Office 2000 i butikk, gjennom distributør, forhåndsinstallert på ny PC eller på annen måte, i tidsrommet 2. april til 30. juni 2001, vil du kunne oppgradere til en tilsvarende Office XP-pakke gratis.

En av grunnene til at Microsoft går nye veier i å markedsføre Office XP, er erkjennelsen av at mange som har Office 97 eller 2000, egentlig ikke ser noen vits i å oppgradere. Office-suiten er selskapets viktigste produkt etter Windows, og dårlig salg et er spøkelse man vil jage bort med alle midler.

Ifølge The Register vil tilbudet om 30 dagers prøveperiode til ti dollar suppleres i Storbritannia med et framstøt der en CD med Office-programmer distribueres gratis med mai-nummeret av et større datablad.

Til toppen