Det er ikke alltid så lett å se forskjellen på en mini-bærbar og en bærbar pc.

Kjøper billig-pc uten å innse manglene

Full forvirring om «netbooks» og «notebooks» blant forbrukerne.

Det er mange forbrukere som ikke oppfatter forskjellen på bærbare pc-er (notebook) og bærbare mini-pc-er (netbook). Også i Norge går de nokså likelydende engelskspråklige typebetegnelsene igjen i markedsføringen og dagligtalen, så forvirringen NPD Group omtaler i en ny undersøkelse, kan like godt gjelde her som i USA, hvor undersøkelsen er utført.

Ifølge NPD er det mange som tror at de to produktkategoriene tilbyr den samme funksjonaliteten. Så mye som 60 prosent av dem som kjøpte en mini-bærbar i stedet for en bærbar pc, trodd at deres min-bærbare ville ha samme funksjonalitet som en vanlig bærbar.

NPD mener at denne forvirringen omkring funksjonalitet fører til en del misnøye. Bare 58 prosent av konsumentene som kjøpte en mini-bærbar i stedet for en bærbar pc, sa at de var fornøyde med kjøpet. Til sammenligning var 70 prosent av dem som faktisk planla å kjøpe en mini-bærbar fornøyde.

Spesielt de unge i gruppen 18 til 24 år ser ut til å ha misoppfattet hva man kan forvente av en mini-bærbar når det gjelder ytelse. 65 prosent av de spurte i denne aldersgruppen var nemlig misfornøyde med ytelsen, mens bare 27 prosent oppga at ytelsen til maskinen var bedre enn forventet.

Mobiliteten er et dominerende argument for bransjen når den selger mini-bærbare. Ifølge NPD svarte 60 prosent av netbook-kundene at dette var hovedårsaken til at de valgte en slik maskin. Men en like stor andel sa at de ikke engang tar med seg maskinen ut av huset.

Når en kunde kjøper en mini-bærbar, men egentlig burde ha kjøpt en ordinær, bærbar pc, er det ikke bare kunden som taper på dette.

Det er ikke alltid så lett å se forskjellen på en mini-bærbar og en bærbar pc.
Det er ikke alltid så lett å se forskjellen på en mini-bærbar og en bærbar pc.

- Det er en virkelig far for kannibalisering i det bærbare pc-markedet som kan føre til en reell trussel mot suksessen til de mini-bærbare. Forhandlere og produsenter må ikke legge for mye vekt på pc-lignende evner og generell funksjonalitet som kan overbevise kundene om at en netbook er en erstatning for en notebook. I stedet bør de markedsføre mobilitet, flyttbarhet og behovet for en ledsager-pc for å sikre at forbrukeren vet hva de kjøper og er mer fornøyde med sitt kjøp, sier Stephen Baker, sjef for industrianalyse ved NPD.

- Må få sikre at konsumentene kjøper en pc som er ment for det de planlegger å gjøre med den, sier han.

Undersøkelsen er basert på nettintervjuer av nærmere 600 voksne personer som har oppgitt at de har kjøpt en mini-bærbar. Intervjuene ble utført i april og mai i år.

Til toppen