Kjøper kinobilletter for 11 millioner

Kinobransjens IT-selskap Filmweb får nye millioner. De nye eierne satser på at stadig flere nordmenn vil kjøpe billetter over Internett

Filmweb AS tar seg av interne og eksterne datatjenester for en rekke kinoer og kinoaktører i Norge. Frem til 31. desember i fjor opererte portalselskapet i de røde områdene av regnskapet, mens tjenesten var under oppbygging.

Første kvartal i år gikk derimot med overskudd, og nå får selskapet mer penger fra en ekstern investor som vil tjene penger på salg av kinobilletter over nettet.

Det er foretatt en emisjon mot investeringsselskapet Stormbull, som bytter 11 millioner kroner mot en eierandel på 34 prosent. Stormbull har opsjon på å øke sin eierandel til 51 prosent ved utgangen av 2002.

- Etter tre års drift har vi overskudd i første kvartal i år, og vi ser at billettsalget stiger omtrent fra dag til dag, sier Filmwebs styreformann Stein Sandvik til digitoday. Sandvik er også kinodirektør for Bergen Kino, som står for en stor andel av billettsalget over Internett. Han tror også resten av landet vil komme til å forstå fordelene ved å bestille over nettet.

- Vi håper å være oppe i én million billetter i løpet av ett års tid, sier han. Hittil i år er det solgt 110.000 billetter over nettet på landsbasis.

Pengene fra Stormbull skal brukes til markedsføring og videre utbygging av tjenesten, samt mulig oppgradering av den tekniske plattformen.

Administrerende direktør i Filmweb, Kjell A. Orseth vil ikke være med på at selskapet har vært et pengesluk, eller en 'flopp' på noen måte.

- Kvartalsresultatet for Q1 i år er 400.000 kroner i pluss, og eksisterende eiere har en avkastning på 3,5 ganger investeringen i forhold til nåværende verdivurdering. Det har vært en lang prosess og det tar tid å bygge opp en tjeneste, men nå begynner den å rulle, sier han til digitoday.

Til toppen