Kjøper mer klær enn data på nettet

Data har dominert netthandelen, men nå viser en fersk rapport at klær topper statistikken.

Tradisjonelt har det vært digitalt utstyr folk har kjøpt mest av på nett, men en rapport fra Forrester Research som ble publisert på lørdag, peker nå på en endring i kjøpemønsteret. Tall fra 2006 viser at forbrukere i USA for første gang kjøpte mer klær på nett enn datautstyr.

Veksten i netthandelen fra 2005 til 2006 på 25 prosent til 220 milliarder dollar var over forventningene på 20 prosent. Antatt økning fra 2006 til 2007 er 18 prosent.

Internett som kanal tar stadig mer av handelen fra de fysiske butikkene, viser rapporten som har analysert 170 detaljistledd.

Høyhastighetsbredbånd og brukervennlige websider med klare linker til netthandel, kan være årsaken til den positive utviklingen.

Mer oversiktlige bildegrafikk har løftet salget av skotøy og tilbehør på nett med 61 prosent til 18,3 milliarder dollar i 2006. Med unntak av reise, er det denne varekategorien som troner som nummer 1 av det folk kjøper mest av på nett.

Til sammenligning vokste salget av datautstyr og programvare med 20 prosent til 17,2 milliarder dollar.

Rapporten spår at klær og fottøy vil nå 22,1 milliarder i 2007, og at klessalg over Internett vil utgjøre 10 prosent av den totale kleshandelen.

Veksten i netthandelen kan skyldes flere nettbutikker med gunstige fraktordninger og gode returmuligheter av varer.

Til toppen