VMwares toppsjef Paul Maritz la 1,3 milliarder dollar på bordet for et selskap som akkurat har lansert sitt første produkt og som ble startet for bare fem år siden. (Bilde: VMware PR)

Kjøper oppstartsselskap for 8 milliarder

Oppkjøpsbølgen når datasenteret.

For fem år siden startet teknologiselskapet Nicira Networks opp sin virksomhet og for ganske kort tid siden lanserte selskapet sitt første produkt: Nicira Network Virtualization Platform.

Ved å virtualisere nettverket skal kundene få langt høyere utnyttelse av sine eksisterende nettverksressurser, og det er denne tilnærmingen oppstartsselskapet har lykkes med.

Etter å ha hentet inn 40 millioner dollar i finansiering fra investorer i og rundt Silicon Valley blir de nå kjøpt opp av VMware for 1,3 milliarder dollar, 8 milliarder norske kroner.

Til sammenligning ble Instagram kjøpt opp for 1 milliard dollar tidligere i år, da Facebook la pengene på bordet rett før sin egen børsnotering. Det satte igang en bølge av optimisme blant mindre oppstartsselskaper innen sosiale-medier. Men det neste store oppkjøpet ble altså innen teknologi for datasentre.

VMware har klart å bli et av de høyest verdsatte programvareselskapene i verden. Selskapet selger virtualiserings-programvare og har opplevd en meget god utvikling de siste årene. Dette har investorene fått øynene opp for og selskapet prises til 38 milliarder dollar, over 230 milliarder norske kroner.

Mens Cisco, HP og flere andre IT-selskap sliter med fallende etterspørsel etter sine fysiske produkter er det aktører som VMware som har fått veksten av IT-investeringene.

Etterspørselen etter virtualiseringsteknologi, som muliggjør langt enklere styring av for eksempel servere og nettverk, har vært enorm og på mange måter i direkte konflikt med den etablerte forretningsmodellen til Cisco og de andre tunge IT-aktørene.

Kampen om å ha de beste ingeniørene, de beste løsningene og den beste produktporteføljen er derfor helt avgjørende.

Ifølge Financial Times, som omtaler VMware sitt oppkjøp, forsvarer selskapets toppsjef at de har brukt 8 milliarder kroner på et selskap som knapt har startet med kommersiell virksomhet.

– Å være en tidlig markedsleder i dette fremvoksende markedet er ekstremt viktig. Det var av høyeste strategiske viktighet å kjøpe selskapet, sier toppsjef Paul Maritz i VMware.

    Les også:

Til toppen