Zagat er mest kjent for de trykte restaurantguidene, men kan ventes en oppblomstring på nettet når tjenesten snart blir integrert med blant annet Googles Places og Maps. (Bilde: Reuters)

Kjøper restaurant­guide for 125 millioner dollar

Tung satsing på lokalsøk fra Google.

Google kunngjorde i forrige uke at selskapet har kjøpt Zagat, en restaurantguide som tilbyr restaurantanmeldelser skrevet av omtrent 350 000 restaurantbesøkende fra hele verden. De fleste av restaurantene som er anmeldt finnes i USA, men også restauranter i en rekke andre land er omtalt. Zagat er mest kjent for selskapets trykte lommeguider. Nettjenesten er ikke like kjent.

Zagat ble etablert allerede i 1979 av Tim og Nina Zagat. Ifølge Nina Zagat tok selskapet i bruk brukerskapt innhold allerede lenge før det ble et begrep.

– I tiden som kommer, vil Zagat være en hjørnestein i vårt lokalsøk, sier Marissa Mayer, sjef for Google lokalsøk-, kart- og posisjonstjenester, i et blogginnlegg. Zagat vil integreres i selskapets søketjeneste og i Google Maps. Det er heller ikke usannsynlig at restaurantanmeldelsene vil få en plass i Googles planlagte reisetjeneste.

Google har ikke opplyst hvor mye penger selskapet har gitt for Zagat, men ifølge Wall Street Journal dreier det seg om 125 millioner dollar.

I videoen nedenfor, som er fra 2010, intervjues Nina Zagat og selskapets mobilsjef, Brian Charles, av teknologientusiasten Robert Scoble.

Til toppen