Kjøpte for 20 milliarder dollar, selger for 100 millioner

VeriSign kjøpte Network Solutions for 20 milliarder dollar. I forrige uke ble det solgt igjen, for 100 millioner.

I mars 2000 kjøpte VeriSign selskapet Network Solutions i en aksjetransaksjon verdsatt til 19,6 milliarder dollar. Oppkjøpet tilførte VeriSign kontroll over databasen med alle domenenavn under toppnivådomenene com og net, samt retten til å registrere nye domenenavn under disse toppnivådomenene. Databasekontrollen er et monopol som gir VeriSign en årlig inntekt på seks dollar per domenenavn, anslagsvis 165 millioner dollar for til sammen 27,5 millioner domenenavn per 30. juni i år. Registrarvirksomheten er derimot gjenstand for konkurranse: I tillegg til Network Solutions har et titalls selskaper rett til å registrere domenenavn under toppnivådomenene com og net.

Torsdag i forrige uke meldte VeriSign at de aktet å selge 85 prosent av Network Solutions til investeringsselskapet Pivotal Private Equity, for 100 millioner dollar. Det innebærer at VeriSign ikke lenger har noen tilknytning til registrarvirksomheten i Network Solutions, men opprettholder kontrollen over databasene med alle domenenavn til de to toppnivådomenene.

Hva er forklaringen på at VeriSign selger noe til 100 millioner dollar som de i sin tid ga nesten 20 milliarder dollar for?

Analytikerne mener, ifølge Associated Press, at VeriSign erkjenner at man ikke kan forvente særlig vekst innen registrarvirksomhet for com- og net-domenene, og at det følgelig er mest hensiktsmessig å kvitte seg med hele stasen. Markedsandelen til registrardelen av Network Solutions var 62 prosent da det ble overtatt i mars 2000, og ble anslått til 28 prosent da tallene for junikvartalet 2003 ble lagt fram. Tilbakegangen kan delvis forklares med overprising: Network Solutions tar gjennomsnittlig 27 dollar per registrering, mens konkurrentene stort sett nøyer seg med 15 dollar.

VeriSign retter nå fokus på hvordan det kan trekke mer ut av sine domenenavndatabaser enn 6 dollar per navn per år. Den reklamefinansierte omdirigerings- og søketjenesten SiteFinder, som dukket opp midt i september og ble midlertidig trukket tilbake som følge av protester fra ICANN etter tre uker, er et eksempel på det. SiteFinder fanget opp tilfeller der brukere ba sine nettlesere gå til ikke-eksisterende internettadresser, og la opp ulike hjelpemidler for å finne fram til hva de egentlig mente.

    Les også:

Til toppen