Demonstrasjon av Autodesk 3ds Max 2014 i nettleseren til ulike enheter. (Bilde: Mozilla)

Kjør «alt» rett i nettleseren

Otoy og Mozilla tar applikasjons- og videostrømming til neste nivå.

Det amerikanske programvareselskapet Otoy avduket før helgen et nytt JavaScript-bibliotek som åpner for applikasjons- og videostrømming til nettlesere, uten bruk av annen teknologi enn den som allerede er bygget inn i nettleserne. Det innebærer blant annet at programvare og spill, for eksempel Adobe Photoshop, kan strømmes fra en nettskyplattform og betjenes via en moderne nettleser. Dette inkludert også nettlesere for mobile enheter.

Otoy leverer fra før blant annet nettskybaserte tjenester for bortimot sanntidsrendering av 3D-grafikk til spillefilmer. Skaperne av filmer som Fantastic Four og Spider-Man 3 skal ha brukt løsningene til Otoy. Nå åpnes det for ny bruk av teknologien.

På serversiden benyttes Octane Render-programvaren til Otoy, som gjør det mulig å virtualisere tegnekommandoene til CPU-er og GPU-er. Disse blir gjengitt på klientsiden ved hjelp av JavaScript-biblioteket ORBX.js, som er basert på mediecodecen ORBX. Løsningen skal ha kapasitet til å dekode full HD-video (1080p) med 60 bilder i sekundet, i alle fall i nettlesere med støtte for WebGL.

I tillegg til video, kan ORBX også gjengi brukergrensesnittet til applikasjoner, inkludert hele skrivebordet til OS X og Windows. På klientsiden er det hele basert på HTML5 og JavaScript. Applikasjonene kjøres enten fullstendig i nettskyen eller i en hybrid løsning hvor kjøringen i varierende grad skjer lokalt. Hver applikasjon kjøres i sin egen sandkasse.

– Vi har funnet en måte å tilby en full, systemspesifikk pc-opplevere basert helt på HTML5 og JavaScript, uten å røre H.264, Flash, Java eller Google Native Client. Det er en stor seier for den åpne weben, og vi forventer at HTML5 vil erstatte tradisjonelle operativsystemer i pc-er, tv-er, konsoller og mobile enheter, sier gründer og administrerende direktør i Otoy, Jules Urbach, i en pressemelding.

I forbindelse med avdukingen, som ble gjort under et arrangement ved San Francisco-kontoret til Autodesk, ble løsningen demonstrert i ulike nettlesere. Blant annet det demonstrert hvordan Autodesk 3ds Max 2014, Adobe Photoshop CS6 og spillet Left 4 Dead 2 kjøres i nettleseren med tilsynelatende god ytelse.

Flere videoer finnes i dette blogginnlegget, som er skrevet av Brendan Eich, oppfinneren av JavaScript. Han er nå teknologisjef i Mozilla, som Otoy samarbeider med.

– Mozillas mål er å promotere et åpent økosystem med for innhold og media på weben, slik at en nettsted ser likt ut og kjøres likt på enhver enhet, sier Eich i en pressemelding.

– Takket være vår stadige innsats for å gjøre nettleseren raskere, kappes JavaScript-ytelse nå med den til trygg, systemspesifikk kode. Dette gjør det mulig for Otoy bringe rammeverk som dette til weben. I tillegg til ORBX.js, fortsetter asm.js og Emscripten å akselerere bevegelsen fra systemspesifikke pc-applikasjoner til webapplikasjoner. Det bekrefter Mozillas oppdrag om å gjøre weben til den ledende plattformen for utvikling og distribusjon av applikasjoner, sier Eich.

– Det Otoy har oppnådd med JavaScript i enhver nettleser, lover større fleksibilitet uten å gå på akkord med ytelsen, og det er utrolig spennende, sier Jeff Kowalski, teknologidirektør i Autodesk i en pressemelding.

ORBX.js kan også brukes til å overføre nettvideo, uten å være avhengig av spesiell nettleserstøtte for videoteknologien. Løsningen skal kunne gjøre DRM-beskyttelse av videoinnholdet unødvendig.

– Filmstudioene forstår at HTML5 er framtiden, og at fragmentering og leverandør-innelåsing ikke er bra for bransjen vår, sier Ari Emanuel, visedirektør i talentformidlingsbyrået William Morris Endeavor (WME), i en pressemelding.

– Se på Netfix, de erstatter Silverlight med HTML5, men venter for å se om DRM i nettleseren vil ta av. Denne nye teknologien fra Mozilla og Otoy har akkurat løst problemet for dem. Du vannmerker strømmene i nettskyen, slik at du ikke behøver DRM i nettlesere. Det er et viktig middel mot piratkopiering, hevder Emanuel.

Løsningen til Otoy er fortsatt ikke klar til bruk. Ifølge Eich er det ennå ikke avklart hvordan teknologien skal lisensieres.

    Les også:

Til toppen