– Klag ikke over dårlig dekning!

Feilen er oftest på brukerens side, og det er enkelt å løse den, mener John Strand.

I et nytt notat tar teleanalytiker John Strand for seg et kjent fenomen: Mange klager over «dårlig dekning» fra sine mobiloperatører.

Strand mener dekningen stort sett er utmerket, og at brukerne har seg selv å takke for at de opplever problemer: Enten har de valgt feil operatør i forhold til hvor de beveger seg, eller de har valgt feil telefon.

De som skylder på operatørene bygger ikke sine oppfatninger på konkrete undersøkelser, mener han.

Når det gjelder operatørene, peker Strand på at de konkurrerer på pris, tjenester og kvalitet, og at dekning også er en konkurransefaktor. Ikke alle dekker alle områder like bra. Følgelig er det opp til brukeren å velge operatør ut fra hvordan dekningen er der man beveger seg. Klager man over dårlig dekning generelt, bør man låne en mobiltelefon knyttet til en annen operatør og se om ikke problemet da blir borte.

Strand peker også på at kvaliteten på radiomottakeren varierer kolossalt mellom ulike mobiltelefonmodeller. Noen fungerer utmerket selv om signalene er svake, mens andre fungerer svært dårlig under de samme forholdene. Dette gjelder spesielt blant såkalte «smartphones».

– Et antall studier verden over har påvist at visse iPhone-modeller har radiomoduler som er langt fra optimale, skriver Strand.

Han peker på nok en faktor som kan bidra til opplevelsen av dårlig dekning. Det er at 3G-mobiler vanligvis er innstilt slik at de foretrekker å kople seg til 3G-antenner framfor 2G, selv om 2G-antennen er mye nærmere og kunne gitt langt bedre kvalitet på samtalen. Framfor å klage over «dårlig dekning» kunne man ominnstilt mobiltelefonen slik at den koplet seg til 2G. Da ville man opplevd «tilfredsstillende dekning».

Strand nevner videre at landskap og bygningsmasse kan påvirke mobilsignaler og at det ikke er i operatørenes makt å påvirke naturlovene for spredning av elektromagnetiske felt.

– Vår konklusjon er at kunder i de fleste land nyter utmerket dekning for taletjenester, og ofte tar både nivå og kvalitet på dekningen for gitt. Mange som klager over dårlig dekning har rett og slett ikke brukt to minutter på å prøve å finne ut hvorfor de i visse områder opplever problemer, skriver Strand.

Han legger til at operatører ofte unnlater å informere sine kunder om mulige årsaker til dårlig dekning, og glemmer å tilby en oversikt over problemer knyttet til bestemte modeller av mobiltelefoner.

De som opplever dekningsproblemer bør være oppmerksomme på hvor de er når de opplever problemene, og hvilken mobiltelefon de bruker. De bør undersøke om andre operatører tilbyr bedre dekning i de aktuelle områdene, og om mobiltelefonen de har valgt generelt har problemer i områder med svake signaler.

– Vi tror disse to enkle tiltakene vil kunne løse de fleste av problemene rundt dårlig dekning, avslutter Strand.

Til toppen