– Klager inn Google+ til EU

Men Microsoft avviser at selskapet er delaktig.

Googles inkludering av Google+-innhold i toppen av søkeresultatene fått både aktører og enkelte brukere til å skrike opp.

I en nyhetsartikkel som ble utgitt i går, skriver Reuter at Microsoft og flere andre aktører har klaget tjenesten inn for konkurransemyndighetene i EU. De ikke navngitte kildene oppgir bare navnet på den ene av klagerne, altså Microsoft, men selskapet avviser ovenfor både Reuters og ZDNet at det har levert noen slik klage til EU-kommisjonen.

Så langt skal ingen av de berørte ha villet kommentere saken.

Både Facebook og Twitter har offentlig kritisert Googles ordning, som kalles for «Search Plus Your World». Den framhever innhold fra Google+, men ikke fra de konkurrerende sosiale nettverkene. Men samtidig er det slik at ingen av de to tjenestene vil forsyne Google med det innholdet selskapet mener det trenger for å inkludere de to konkurrentenes innhold i disse søkeresultatene.

Denne uken har det også kommet en rapport som forteller at Google+-brukere bruker langt mindre tid på å besøke Google+ enn det som er tilfellet for brukere av de fleste andre sosiale nettverkstjenester.

Ifølge tall fra Comscore, som er gjengitt av Wall Street Journal, var Google+-brukerne i gjennomsnitt bare inne på tjenesten i tre minutter i løpet av januar, mens brukere av Facebook i gjennomsnitt besøkte tjenesten i 405 minutter i løpet av en måned. Tilsvarende tall for Tumblr, Pinterest, Twitter, LinkedIn og MySpace var henholdsvis 89, 89, 21, 17 og 8 minutter. Tallene inkluderer ikke bruk via mobil.

Google+ har hatt en kraftig vekst i antallet brukere siden tjenesten ble introdusert i fjor sommer. De offisielle antallet brukere ble doblet til 90 millioner fra oktober til januar. Men mange av brukerne er trolig bare innom for å teste tjenesten, uten helt å få den store opplevelsen. Misforståelsen om at Google+ er en ny Facebook, hvor man finner alle de nåværende vennene sine, har trolig ført til at mange som har registrert seg, ikke vender tilbake med det første. Google+ brukes i større grad til å følge personer med samme interesser, i stedet for samme omgangskrets, som en selv.

Hvilket mål Google egentlig har får Google+, utover å få flest mulig til å registrere seg, er ikke helt klart. Tjenesten skal bli et nav for de øvrige tjenestene, og deling av Google-innhold mellom brukerne kan føre til mer trafikk totalt sett. Google lever først og fremst av salg og levering av annonser, noe som er totalt fraværende på Google+. Så høy trafikk eller besøksfrekvens på Google+ betyr trolig ikke mye for inntektene til Google. Det gjør derimot informasjonen som brukerne legger igjen når de registrerer seg. Bosted, alder, utdannelse, også videre er viktig når Google skal levere rettede annonser.

I en kommentar til Wall Street Journal om Comscore-tallene, sier Google visepresident for produktledelse, Bradley Horowitz at Google+ er designet til å være mer enn et destinasjonsnettsted, og at resultatet av det er at det er ekstremt vanskelig for tredjeparter å måle.

– Google+ fungerer som en hjelpemotor til Google-tjenester – som Gmail og YouTube – ved å legge et personlig sosialt nettverkslag på toppen av dem, sier Horowitz.

Ifølge Wall Street Journal vil ikke Horowitz offentliggjøre data om hvor mye tid folk bruker på Google+.

– Vi vokser på i alle de målestokkene vi bryr oss om, sier han derimot. En annen talsperson for selskapet sier forøvrig at ComScore-tallene er dramatisk mye lavere enn Google interne tall.

Wall Street Journal har også intervjuet representanter for selskaper som har profilside i Google+. Flere av disse sier at aktiviteten på disse sidene ikke har vært så godt som de hadde ventet.

Digi.nos profilside på Google+ følges av drøyt 430 brukere. Vår profilside på Facebook følges til sammenligning av drøyt 2900 brukere.

    Les også:

Til toppen