Klager på mangler i de nye Google+-sidene

Google lover snarlig bedring.

Google lanserte denne uken Google+ Pages, som kan brukes av virksomheter og privatpersoner til å opprette egne profilsider for blant annet varemerker, arrangementer og interesser.

Google har aldri lagt skjul på at Google+ ikke er et ferdig produkt. Det dreier seg om en betautgave som blir oppdatert med ny eller forbedret funksjonalitet omtrent en gang i uken.

Heller ikke Google+ Pages er ferdig, men etterspørselen etter slike sider har vært så stor at Google har fremskyndet lanseringen av disse. Det har helt klart gått på bekostning av funksjonaliteten.

Den svært aktive kommentatoren Robert Scoble, som betegner seg selv som verdens største fan av Google+, har gjennom et par innlegg kommet med en del kritikk av nettopp Google+ Pages.

I likhet med alle andre, så savner Scoble muligheten til å dele administrasjonsrettighetene for en side i Google+ med andre brukere. Scoble, som er ansatt i RackSpace Hosting, er foreløpig den eneste som har tilgang til å redigere Google+-siden til RackSpace. Dersom han skulle omkomme eller på annen måte bli utilgjengelig over en lengre periode, er det ingen andre som kan redigere RackSpace-siden i Google+. Han skriver også at det for RackSpace og andre større virksomheter, kan være ønskelig å vise hvem i selskapet som skriver hva på sidene.

I en fersk FAQ for Google+ Pages, opplyser Google at muligheten for å dele administrasjonen med andre er noe som prioriteres og at det snart vil bli tilgjengelig. Det foreslås dessuten, som en midlertidig løsning, at den som skriver innlegget, oppgir navnet sitt i begynnelsen av innlegget. Google gjør dette selv på selskapets egne Google+-sider.

Google opplyser også at det snart vil bli mulig å overføre eierskapet av en side til en annen Google+-bruker.

Scoble peker også på at det ikke er mulig for de som følger en side, å opprette nye poster. De kan bare kommentere poster som eieren har siden har lagt ut. Dersom siden skal brukes til toveis kommunikasjon, for eksempel i forbindelse med brukerstøtte, er denne begrensningen uhensiktsmessig. I Facebook Pages er det mulig for andre brukere å opprette nye innlegg, så lenge eieren av sidene har åpnet for dette.

En tredje ting som Scoble og mange andre bemerker, er at det er svært lett for andre å opprett falske Google+-sider. Det er ingen måte å verifisere at man har rett til å opprette en side på vegne av et selskap eller et varemerke. Louis Gray, produktmarkedssjef for Google+, svarer i et innlegg at også slike sider kan rapporteres inn som falske profiler eller etterlignininger, på samme måte som med personprofilene. Han lover at selskapet tar seg av slike henvendelser så raskt som mulig.

I FAQ-en opplyses det at Google vil kunne legge til verifiseringsmerker på de sidene hvor selskapet mener dette er formålstjenlig, på samme måte som selskapet har gjort til nå med personprofilene. Men det vil skje på initiativ fra selskapet selv.

Du kan besøke digi.no Google+-side her.

    Les også:

Til toppen