Særegen smak: Japanere foretrekker japanske produkter. Nå øker også salget av såkalte klapptelefoner. Bildet er av eldre årgang og viser modeller fra Nec, Sharp, Fujitsu, Mitsubishi Electric og Matsushita Electric. (Bilde: YOSHIKAZU TSUNO)

Klapptelefon øker i Japan

Færre smarttelefoner i annerledeslandet.

Flere kjøper tradisjonelle klapptelefoner og smarttelefonsalget faller, melder Reuters.

Hvor? I Japan selvfølgelig.

Forkjærligheten for det i internasjonal målestokk nokså spesielle, har alltid stått sterkt i elektronikkens mekka. Ikke i noe annet land har utenlandske leverandører fått slite mer enn i Japan, der kundene tradisjonelt velger japanske merker.

Galapagos-mobiler

I fjor økte salget av de lokalt produserte, typisk rimeligere klapp- eller kamskjelltelefonene for første gang på 7 år. Veksten var på 5,7 prosent og det ble solgt 10,58 millioner enheter, viser tall fra analyseselskapet MM Research Institute.

Slike telefoner er døpt «Galapagos-telefoner» fordi de over tid har utviklet seg i tråd med den unike smaken og standarden japanske kunder foretrekker. Fenomenet blir også nevnt i en egen artikkel på Wikipedia.

Tilsvarende falt salget av smarttelefoner med 5,3 prosent til 27,7 millioner enheter. Det er andre år på rad at smarttelefonsalget faller i dette markedet.

Japan er verdens tredje største økonomi. Mobilmarkedet er nokså mettet med 125 millioner abonnenter fordelt på 127 millioner innbyggere.

Landets egne elektronikkselskaper som Panasonic og Nec har sluttet å produsere smarttelefoner, da de ikke har klart å hamle opp med produktene fra Samsung og Apple, men de fortsetter å lage flipp-telefoner. Det gjør de i sterk konkurranse med blant andre Fujitsu og Sharp, skriver Reuters.

Ifølge nyhetsbyrået har mange japanske kunder etter årelang deflasjon vent seg til de gammeldags mobiltelefonene som foruten samtale og meldinger ofte bare tilbyr enkle internettjenester.

Apple fra flopp til suksess

Heller ikke iPhone så ut til å bli noen salgsvinner i det japanske markedet. Tilbake i 2008 gikk salget godt i nær sagt alle andre land, men ikke i Japan der produktet lignet en flopp. Apple klarte imidlertidig å snu dette til suksess senere. Nå har de over halve markedet for smarttelefoner i landet.

Til toppen