Klar bedring for Accenture Norge

Konsulentgiganten Accenture Norge måtte nedbemanne tre ganger i fjor, men nå har utviklingen snudd, forteller Nils Øveraas.

I hva som kan være et signal om at IKT-markedet har nådd bunnen og løfter seg forsiktig, forteller Accenture-sjef Nils Øveraas om en markant bedring.

Dette gjorde den internasjonale konsulentgiganten Accenture i forrige uke. Da fortalte

Accentures finansdirektør at selskapet har sett bedringstegn faktisk helt siden august. Men det er først de to-tre siste månedene kundene har blitt litt mindre forsiktige.

    Les også:

Det norske IKT-markedet har vært blant de hardest rammede, og Accenture måtte gjennomføre hele tre runder med nedbemanninger i løpet av 2002. Fra toppen på 1350 ansatte teller i dag staben 960.

Faren for en ny runde er liten, for nå øker den såkalte dekningsgraden, prosenten av arbeidstiden selskapets konsulenter arbeider betalt for kunder.

- Nedbemanningen i desember hjalp naturligvis på dekningsgraden, men den har steget jevnt siden nyttår og er nesten oppe i 80 prosent, forteller Norges-sjef Nils Øveraas til digi.no.

80 prosent er målet til Accenture.

- Du må bruke noe tid på internmøter, opplæring og innsalg. Særlig det siste tar mer tid enn tidligere i gode tider, forteller Øveraas.

Accenture-sjefen forteller at den høyere dekningsgraden ikke bare synes på regnskapene.

- Det har stor betydning for moralen hos de ansatte å få vite at faren nye nedbemanninger er kraftig redusert, sier han til digi.no.

Men han vil ikke kommentere om han tror forbedringen indikerer en generell trend i hele bransjen.

- Vi har jobbet langsiktig mot en rekke mellomstore kontrakter, forteller han.

Til toppen