Klar med 3D-standard for weben til våren

Flere støtter arbeid for rask og plugin-fri 3D-grafikk i nettleseren.

Khronos Group kunngjorde i mars i år et forslag om å etablere en standard for visning av maskinvare-akselert 3D-grafikk i nettlesere. En arbeidsgruppe med navnet «Accelerated 3D on Web» ble da opprettet.

Nå har den kommende standarden fått navnet WebGL og en ny arbeidsgruppe, WebGL working group, har blitt etablert.

WebGL i skal definere en JavaScript-tilknytning til OpenGL ES 2.0 for å sikre rik 3D-grafikk innen nettlesere på enhver plattform som støtter OpenGL eller OpenGL ES-standardene. WebGL skal tilbys royaltyfritt til alle utviklere.

Med i arbeidsgruppen er representanter for blant annet AMD, Ericsson, Google, Mozilla, Nvidia og Opera Software. Det at både Apple, Intel, Microsoft og Nokia i alle fall foreløpig ikke ser ut til å være representert, er selvfølgelig ingen fordel for utbredelsen av standarden.

Det er uklart om det er noen forbindelser mellom arbeidsgruppen og WebGL-prosjektet som finnes på SourceForge. Prosjektet ble opprettet allerede i 2005 og ser ut til å ha omtrent samme målsetning som den nye arbeidsgruppen. Men arbeidet ser ut til å ha stagnert.

WebGL-arbeidsgruppen sikter på sin side mot å komme med en offentlig utgivelse i løpet av første halvdel av 2010.

WebGL-spesifikasjonen vil baseres på Canvas-elementet som er en del av HTML 5-spesifikasjonen. Dette elementet støttes allerede av flere nettlesere og brukes i dag primært til å gjengi 2D-grafikk. Sammen den markerte økningen i JavaScript-ytelsen til flere av dagens nettlesere, ventes dette å kunne bidra til utvikling av en rekke ulike webapplisjoner som tar i bruk 3D-grafikk for å forbedre brukeropplevelsen.

- Weben har allerede sett en spredning av 2D-grafikkapplikasjoner, og vi mener at 3D er det neste skrittet for Firefox. Vi ser fram til en ny klasse med 3D-utsmykkede webapplikasjoner innenfor Canvas, og til kreative synergier mellom OpenGL-utviklere og webutviklere, sier Mozillas Arun Ranganathan, som leder WebGL-arbeidsgruppen, i en pressemelding.

- Google er engasjert i åpne webstandarder og er veldig begeistret over å være en del av WebGL-initiativet. Vi mener at WebGL er et viktig skritt framover mot å gjøre 3D med høy ytelse mulig i nettleseren, sier Matt Papakipos, teknisk direktør i Google, i pressemeldingen.

Google satser dog på to hester og utvikler også en egen løsning for 3D-grafikk i nettleseren, O3D. Denne teknologien tilbys som en plugin til flere nettlesere og vil bygges inn i selskapets egen nettleser, Chrome. Mye tyder dog på at Google ikke ser noe i veien for å støtte både O3D og WebGL, som trolig vil supplere hverandre i tilnærmingen til innholdsutviklerne.

- WebGL-arbeidsgruppen i Khronos er et unikt forum som vil bringe samme nettleser og silisium-leverandører for å skape et lavnivå og grunnleggende programmeringsgrensesnitt for 3D på weben, sier Neil Trevett, president for Khronos Group og visepresident i Nvidia.

- Khronos vil henvende seg til sentrale webstandardgrupper og et bredere fellesskap for å sikre at WebGL blir en hensiktsmessig, dynamisk og muliggjørende del av web-økosystemet.

    Les også:

Til toppen