TELEKOM

Klarer ikke å glemme mobilen

Ønsket om å være tilgjengelig gjør oss avhengige av mobiltelefonen.

3. okt. 2008 - 08:58

Er du blant dem som aldri skrur av mobiltelefonen? Sjekker du du lommene en ekstra gang før du forlater hjem eller jobb? Mobiltelefonen har blitt en helt naturlig del av hverdagen vår, og mange kjenner stress hvis batteriet går tomt. Hjelp, jeg kan ikke nåes!

Du kan trøste deg med at du ikke er alene.

Over halvparten av oss opplever å være avhengig av mobiltelefonen i hverdagen. Ikke så rart når over 60 prosent av oss alltid er tilgjengelig.

Det viser en ny undersøkelse gjennomført av Norstat for ErgoGroup.

ErgoGroup har i løpet av september spurt et utvalg av befolkningen om deres forhold til tilgjengelighet. Av de spurte oppgir 63 prosent at de alltid er tilgjengelig på mobil, og 55 prosent føler seg svært avhengig eller avhengig av mobiltelefonen i hverdagen.

- Mobiltelefonen har blitt et viktig verktøy både på jobben og i privatlivet til folk flest. I Norge har vi flere registrerte mobilabonnement enn vi har innbyggere. Det sier litt om utbredelsen og bruken av mobiltelefonen som et verktøy, både i arbeidslivet og privat, sier Terje Mjøs, administrerende direktør i ErgoGroup.

De eldre er flinkere til å skru av

Ønske om å være tilgjengelig skaper en avhengighet av mobiltelefonen, men dette synker med alderen. Av de spurte under 30 år svarer hele 80 prosent at de alltid er tilgjengelig på mobil, mot bare 50 prosent av de over 50 år.

Den yngre garden føler seg også mest avhengig av mobilen i hverdagen. 78 prosent oppgir å være svært avhengig eller avhengig av mobiltelefonen sin.

Verre å miste nøklene

Mobiltelefonen har imidlertid ikke tatt helt overhånd ennå. Over 60 prosent synes fortsatt det er verre å miste husnøklene enn mobilen. Men når over 70 prosent av oss tror at mange vil bruke mobilen på samme måte som en PC om fem år, tyder dette på at bildet fort kan endre seg.

Verre da når mobiltelefonen også fungerer som nøkkel. Nylig lanserte mobilprodusenten Sharp i samarbeid med bilprodusenten Nissan en løsning der mobiltelefonen også fungerer som bilnøkkel.

- Ønsket om å alltid være tilgjengelig har gjort noe med våre forventinger til mobile tjenester, og vi stiller stadig større krav til oppetid, sikkerhet og funksjon. Med forventinger om å bruke mobilen på samme måte som PC om fem år forsterkes disse kravene ytterligere, og vi venter at stadig flere bedrifter vil etterspørre et helhetlig tjenestetilbud som håndterer mobiltelefoner på samme måte som PCer i dag, sier Terje Mjøs.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.