Klargjør verktøy for økt Xbox-utvikling

Utvikling til Xbox 360 skal bli enklere, lover Microsoft, som denne uken annonserte nye verktøy for spillutviklere.

Microsoft annonserte denne uken, under årets Game Developers Conference som arrangeres i San Jose, en tidlig utgave av selskapets første XNA Studio-verktøy, i tillegg til at XNA Framework ble avduket. Dessuten annonserte selskapet at det skal åpne opp Xbox Live Server Platform til spillutvikler og -utgivere. Målet med dette er å få flere til å inkludere Xbox Live-tjenesten i sine spill.

XNA Studio er ifølge Microsoft et sett med verktøy og teknologier som selskapet bygger for å optimalisere spillutviklingsprosessen og for å gjøre den enklere. Det er basert på Microsoft Visual Studio 2005 Team System.

– Utviklere trenger en bedre metode for å lage spill og å håndtere produksjonsprosessen, sier Chris Satchell, daglig leder for Game Developer Group i Microsoft, i en pressemelding.

– XNA Studio gjør det mulig for alle utviklere, fra de store spillselskapene til de to karene som bigeskjeft jobber med drømmeprosjektet i garasjen eller på studenthjemmet, å lage spill med nye og mer effektive metoder, sier Satchell.

CTP-utgaven (Community Technology Preview) som nå er tilgjengelig, inkluderer en tidlig utgave av XNA Build, som skal levere mekanismer for instrumentering, debugging og optimalisering av spillutviklingsprosjektet. XNA Build vil også tilby utgivere et fundament som skal hjelpe dem med å identifisere forhold mellom spillaktiva og informasjon om avhengigheter for å låse opp et en mengde fordeler, inkludert assistanse i identifiseringen av forlatt eller ubrukt innhold. Målet er at utviklerne skal kunne bruke mindre tid på å bygge og vedlikeholde sin interne verktøyinfrastruktur og mer tid på å lage gode spill.

    Les også:

XNA Framework skal forenkle spillutviklingen på kryss av plattformer. Rammeverket inneholder en spesiell implementering av .Net Framework og nye biblioteker spesielt tilpasset spillutvikling. Disse skal gjøre det enkelt å lage spill for både Windows og Xbox 360 ved hjelp av programmeringsspråket C#. Microsoft lover at spillutviklere som utvikler spill til flere plattformer, skal kunne gjenbruke kode og spillaktiva uten å måtte ofre ytelse eller fleksibilitet, når de tar i bruk det nye rammeverket.

Dette er i og for seg tanker Microsoft lanserte allerede da XNA ble annonsert, våren 2004.

Microsoft skal også åpne opp Xbox Live Server-plattformen, noe som innebærer at spillutviklerne kan opprette egne servere som kjøres side om side med Xbox Live.

Dette skal bli tilgjengelig gjennom den neste utgaven av Xbox Developer Kit, som kan ventes i mai. For utgiverne skal dette gi enklere administrasjon av tjenestene og tilgang på en mer skalerbar teknologi.

Dette inkluderer Spectator Mode, som gjør det mulig for opptil 30.000 samtidige brukere å se andre kjøre bilrace med Project Gotham Racing 3, i tillegg til Live Revenge og Save and Share-funksjonaliteten som tilbys i Burnout: Revenge.

Mer informasjon om XNA-løsningene og tilgang til XNA Build finnes på denne siden.

Til toppen