Klart at de som leverer innhold må betale!

Morten Ågnes i Nextgentel er enig med Telenor: Sender man ut mye innhold, må man gjøre opp for seg.

Telenors beslutning om å koble seg av det såkalte NIX-punktet (Norwegian Internet Exchange) som binder Internett sammen i Norge, har satt sinnene i kok hos flere innholdsleverandører.

Telenor mener det hele er storm i vannglass, og i går bekreftet Post- og teletilsynet (PT) at nedkoplingen ikke medfører problemer for alle-til-alle-kommunikasjon over Internett. PT mener det bør være grunnlag for at aktørene på kommersielt grunnlag kan finne frem til avtaler som tjener begge typer aktører.

    Les også:

De siste 33 peering-avtalene med trafikkutveksling over NIX, ble sagt opp i desember i fjor. Per i dag har Telenor 13 avtaler om direkte peering i Norge. Fram til frakoplingen 2. juli i år, var andelen av Telenors trafikk over NIX blitt gradvis redusert til rundt 15 prosent. Andelen av Telenors bredbåndstrafikk som gikk over NIX var redusert til 3 prosent.

Blant de største tilbyderne av nettjenester i Norge, er Nextgentel, Tele2 og Ventelo.

Markedsdirektør Morten Ågnes i NextGenTel stiller seg fullstendig på PTs og Telenors side, og mener det er en selvfølge at innholdsleverandørene må betale for tjenester de selv melker gode penger på.

Derimot sier Ågnes at Nextgentel ikke har noen planer om å trekke seg fra NIX.

Den største markedsmessige følgen av at Telenor koplet seg fra NIX, er, ifølge PT, at innholdsleverandører som Schibstedt ikke lenger vil kunne sende trafikk direkte inn i Telenors nett uten å måtte betale for det.

NextGenTel på sin side etablerte allerede i 2001 en kommersiell avtale med innholdsleverandøren TV2. I vinter inngikk også NRK en tilsvarende avtale med NextGenTel.

– Vi ser at medierikt innhold tar mer og mer plass, og at film, video og animasjoner krever langt mer av trafikk i forhold til tale og e-post, sier Ågnes til digi.no.

Sosiale nettsteder som Youtube og Facebook har skapt et ekstremt volum på kort tid, og krever dermed også mye av trafikken.

– Med en god infrastruktur og bredbånd i bunn, kan vi gi våre kunder fotballkamper i topp kvalitet på nettet. Dette kunne vi ikke garantert dersom trafikken skulle ha gått gjennom NIX-punktet, påpeker Ågnes.

Men det skal ikke være bare ISP-ene og teleoperatørene som skal ruste opp nettet og ta kostnadene som blant annet Schibstedt selv tjener gode penger på.

Schibstedt står som eier av flere av de ti mest leste nettstedene i Norge, der VG Nett topper listen, etterfulgt av pengemaskinen Finn.no og Aftenposten. Finn.no er den klart største aktøren på rubrikkannonser i Norge, og har blitt en av Norges største nettsuksesser med 1,3 millioner unike brukere i uken og 145 millioner sidevisninger.

Kun VG er større på antall sidevisninger.

Allerede i november i fjor var overskuddet i Finn.no større enn i Aftenposten. Etter årets ni første måneder hadde Finn.no et driftsresultat på 120 millioner kroner, mot 116 millioner kroner for Aftenpostens papiravis.

Etter det digi.no kjenner til vil endringen i NIX-samarbeidet innebære en ekstra kostnad på én million kroner i året for Schibstedt.

Til toppen