Klikk og vinn en øy, et fly og en speedbåt.

Den danske nett-tjenesten Klikk og Vinn har vokst med rekordfart og melder om 900.000 brukere etter tre måneder. Nylig ble tjenesten lansert i 13 europeiske land.

Tjenesten Klikk og Vinn startet i Danmark på nyåret, og allerede i forrige uke ble konseptet lansert i resten av Europa. Det er det danske selskapet QuizPeople som står bak konseptet.

QuizPeoples representant i Norge er Joar Moe fra kommunikasjonsbyrået 21st. Han forteller at det danske selskapet startet med å selge bannerannonser og domenenavn. - Helt tradisjonelt. De fikk plutselig en idé om klikk og vinn-konseptet, og da var det i gang. Det har gått utrolig fort. Forrige uke hadde selskapet en felles lansering i 13 europeiske land.

Ved å kombinere konkurransen med e-handel får nettstedets besøkende muligheten til både å kjøpe og vinne varer. Nye konkurranser er i gang hver eneste time, hele døgnet.

Og det er ikke småtteri man kan vinne. Premier som en egen øy, et privat fly, 14 dager på en luksusyacht, Harley Davidson motorsykkel, Porshe Boxter, speedbåter, gullbarrer og flybilletter er noe av det som skal lokke brukere til å delta i konkurransene.

Ifølge en pressemelding har QuizPeople i dag 900.000 brukere og 3,6 millioner sidevisninger per måned totalt i hele Europa. Den første websiden, Klikk og Vinn i Danmark, har nå 180.000 brukere i måneden. Dette utgjør, ifølge Gallup, syv prosent av Danmarks internettbrukere.

Selskapet tror dette er en realistisk markedsandel også for resten av Europa.

Spørsmålene er heller ikke spesielt vanskelige. digi.nos konkurranse-testpanel (undertegnede) måtte svare på hvilket hodeplagg som er typisk for cowboyer, hva karate er, og hvorvidt trillingene er et stjernetegn.

- Er ikke spørsmålene i letteste laget?

- De er dødsenkle.

På spørsmål om finansiering og budsjett, svarer Moe:

- I nett-sammenheng er dette et solid selskap, og i nett-sammenheng er det også et solid konsept.

Likevel legger han ikke skjul på at både selskapet og konseptet karakteriseres som "høy-risiko". - Det gjør jo alle slike nettselskaper, i hvert fall i oppstartsfasen, sier han.

Når det gjelder konseptet i forhold til lotteriloven, velger Moe å forholde seg taus. Men han regner med at danskene vet hva de gjør.

Alt premie-innsalg (eller innkjøp) foregår i Danmark, men konkurransene på de norske sidene er kun for deltagere med adresse i Norge. Selskapet har inngått en årsavtale med transportbyrået TNT, og vinnerne av konkurransene får (så sant det ikke er snakk om en stillehavsøy) premiene hjem i posten. Oppkravsfritt så klart.

Videre utvikling av tjenesten vil, ikke uventet, være fokusert på WAP, SMS (tekstmeldinger), Internett-radio og TV.

Ettersom WAP-teknologien blir stadig mer utbredt, vil det også bli mulig å delta i konkurranser via en WAP-telefon. Dette vil øke antallet potensielle brukere dramatisk, tror selskapet som for tiden er i forhandlinger med ulike mobilprodusenter for mulig partnerskap.

Til toppen