Klikk på kapteinen for direkte seilsendinger

Neste Whitbread-seilas vil overføres direkte på nett, med mulighet for å klikke seg inn på hver båt for direkte overføring av levende bilder og lyd under racet. - Da må vi nok passe munnen vår ganske kraftig, sier den norske skipperen Knut Frostad som var på plass under helgens Mediaforum i Sverige.

Knut Frostad har slett ikke bestemt seg for å være med på den neste ni måneder lange styrkeprøven, Whitbread Round The World. Løpet arrangeres hvert fjerde år i de tøffeste farvannene i verden og i år 2001/2002 kommer det til å hete Volvo Ocean Race.

Frostad deltok også i 1993/94, den gang som menig på båten Intrum Justitia. Han lovet før årets dyst med Innovation Kværner at dette var det siste Whitbread han var med på - fordi han aktet å vinne det.

Som alle vet så gikk det ikke akkurat sånn (4. plass sammenlagt) og nå heller han mot "ikke-lyst"-skalaen på barometeret.

Og kanskje er det ikke så merkelig.

Med hodet fullt av minner fra årets seilas drar han nå rundt med videopresentasjoner og et profesjonelt foredrag som oppsummerer alle erfaringene i forbindelse med de grundige forberedelsene og seilopplevelsen. Han blir til stadighet minnet om hvor tøft det egentlig har vært.

Disse minnene delte han også med mediefolket under helgens høstkonferanse som ble arrangert av Mediaforum i Sunne i Sverige. Frostad var en av hovedattraksjonene og skuffet ikke. Spesielt imponerende var det hvor gjennomtenkt og planlagt PR- og sponsoropplegget fremsto i etterkant.

Mannen, som har vært ute i hardere vær enn de fleste av oss, holdt imidlertid på å ikke rekke seansen. Helikopteret som han fløy med måtte snu og dra tilbake til Oslo da bare noen tusen meter gjenstod til bestemmelsesstedet. Dermed måtte Frostad ta taxi i drøyt tre timer i stedet og ankom Mediaforum sterkt forsinket.

Men den som venter på noe godt.....

Frostad kunne berette om et høyteknologisk opplegg der Internett sto sentralt. Med en snitt-trafikk på 3,2 millioner hits om dagen, plasserte det offisielle nettstedet whitbread.org seg på 22. plass over verdens mest besøkte nettsteder. Brorparten av de som plasserte seg foran var søkemotorer og nettkataloger, påsto han, men utdypet ikke i særlig grad hva som lå bak begrepet hits..

Under etappene lå snitt-trafikken på 4,9 millioner oppslag, mens toppnoteringen var på 13,8 millioner. Frostad mente at det viktigste med et nettsted i forhold til brukerne må være "å få dem inn mange ganger og få dem til å bli der lenge". Ifølge de rapportene han satt med lyktes de med begge deler: blant annet viste de at hver person i snitt tilbragte 10,21 minutter på tjenesten.

Nå hadde da også nettstedet noen tunge elementer som det tok tid å benytte seg av for de spesielt interesserte.

"Med oppdaterte posisjonskart, digitale værkart, nyhetsbulletiner, løpende faglig analyse, statistikk og satellittsendt epost, foto og video fra båtene er det fjerne dramaet i Sørishavet forvandlet til tilskuersport på skrivebordet til hundretusener av nettbrukere.", skrev en imponert stjernestreifer, Jan Omdahl, i en digi.no-anmeldelse i februar i år (se relatert artikkel i høyre margen).

Frostad fortalte da også at han måtte sende epost på 50 linjer daglig, forsendelser som han innrømmet var av variabel kvalitet. Mer imponerende var det å se alle filmopptakene som mannskapet var forpliktet til å ta opp med sitt digitale videokamera. Her gikk Nick Willets, en av Frostads underdnede, kapteinen en høy gang og fikk etter hvert en slags kultstatus hos de lojale Whitbread-fantastene som brukte nettstedet ofte.

Og på TV-produksjonen var det konkurranse båtene i mellom. Frostad kunne fortelle at Innovation Kværner var nominert til Mediaprisen åtte av ti ganger og vant to av gangene.

Neste seilrace i Sørishavet skal imidlertid bli enda mer sofistikert.

Racet er kjøpt med hud og hår av svenske Volvo og har altså fått navnet Volvo Ocean Race. Det ledes faktisk av en nordmann ved navn Helge Alten som tidligere har vært sjef for Volvo Cars i Nord-Amerika. Nå har han fra denne måneden tatt over styringen av Volvo Event Management UK som skal styre seilshowet inn i neste årtusen.

Ifølge Frostad skal arrangøren sammen med sine sponsorer sørge for at nettbrukerne vil få oppleve hver båt og hver seiler på direkten fra regattaene 24 timer i døgnet. Ved hjelp av dagens streaming-teknologi skal dette skje om tre år, selvfølgelig med gode utsikter til at både kapasiteten på nettoverføringer og streaming-teknologien har forbedret seg betraktelig.

Til toppen