Klistrer AOL til Google

Time Warner avviser Microsoft, og selger fem prosent av AOL til Google for en milliard dollar.

Dragkampen mellom Microsoft og Google om partnerskapet med AOL ble avgjort i helgen. Google gikk av med seieren gjennom en avtale med Time Warner som eier AOL.

Time Warner selger Google en fem prosent andel i AOL for en milliard dollar. Transaksjonen er ledd i et utvidet fem års partnerskap mellom Google og AOL.

Både Microsoft og Google ønsket et partnerskap med AOL for å utvide sine nettannonseinntekter.

Detaljene i partnerskapsavtalen vil først bli kjent tirsdag, da styret i Time Warner vil fatte et endelig vedtak, skriver New York Times.

Google går med på å gi AOL-annonser en spesiell plassering, i strid med selskapets gjeldende retningslinjer for annonseplassering, som holder seg til et strengt auksjonsprinsipp. Google skal favorisere innhold på AOL i sin søketjeneste, ved å samle AOL-treff i en egen boks. Denne boksen skal til og med merkes med AOLs logo. Hittil har Google konsekvent avvist å knytte søk til andre tjenesters logo.

Bransjeobservatører mener avtalen med AOL markerer en endring i Googles forretnngspraksis.

Hittil har søketjenesteselskapet i hovedsak satset på nye produkter. Dette er første gang det står fram med et sjakktrekk med en mindre konkurrent for å utmanøvrere en større.

Avtalen betegnes også som et lite kupp for Time Warner-sjef Richard Parsons. Han fikk Google til å komme med et bedre tilbud, som antas å øke trafikken til AOLs nettjenester.

Blant øvrige fordeler Google gir AOL, skal være teknisk veiledning slik at AOLs innhold kan komme høyere opp på Googles trefflister. Det understrekes at dette ikke innebærer noen endring i Googles algoritmer.

Videre vil AOLs videoinnhold favoriseres i Googles søketjeneste for video.

    Les også:

Til toppen