Klokkertro på netthandel

- Kjedelige varer kommer til å handles over nett, sier Jon Anders Aas-Haug, administrerende direktør i rosingnominerte WebOn A/S. Han spår at folks handlemønstre vil snu helt om i løpet av 1998 og 1999.

I 1995, da det kommersielle Internett var i sin spede begynnelse, så Jon Anders Aas-Haug mulighetene for å utvikle programmeringsløsninger som også kunne være nyttige over nettet. Høsten samme år valgte han å slutte i jobben som salgssjef hos Linhard Computer Systems for å satse på nettløsninger på heltid i firmaet WebOn A/S, hvor han i dag er administrerende direktør.

Aas-Haug er utdannet ingeniør i datateknikk og gikk rett fra skolen til jobben i Linhard. Her jobbet han mellom annet med utvikling av ADB-systemer.

- Seks-syv år i bransjen, først som programmerer og senere både supportsjef, produktutviklingssjef og salgssjef i Linhard, gjorde at jeg på den tiden hadde bred kompetanse, og det var helt naturlig å se nøye på de mulighetene som lå i Internett, sier han til digi.no.

- Når andre fikk høre at jeg sluttet i jobben for å utvikle standard applikasjoner for Internett, var det ikke mange som forsto hva jeg egentlig mente, sier Aas-Haug.

Selv har han stor tro på netthandel og han tviler ikke på at markedet vil vokse fort fremover.

- Vi ligger halvannet til to år etter USA på området, og se hvordan det er der i dag, sier Aas-Haug, overbevist om at folks handlevaner vil være radikalt endret innen to år.

- Både "kjedelige" varer og merkevarer vil selge godt på nettet fremover, mener han. Når folk får Internett rett inn i stua via fjernsynet, vil de også benytte seg av shoppingmulighetene, spesielt dersom det kan gi dem bedre priser, mener han.

Selv merker WebOn-direktøren at aktører i markedet begynner å satse mer profesjonelt på netthandel.

- Før gjaldt det mest å være først ute med noe nytt, nå mottar vi mer seriøse forespørsler fra bedrifter med helt konkrete planer, sier Aas-Haug.

Til toppen