Knallgod - men dyr - vekst i Tandberg

Tandberg ASA viser meget god vekst, men det koster.

Omsetningen i selskapet har økt med 126 prosent fra første halvår 1997, med 91 prosent fra andre kvartal i fjor og med 60 prosent fra forrige kvartal.

Første halvår under ett omsatte selskapet for 186 millioner kroner og leverte et driftsunderskudd på 4 millioner kroner.

Resultatforbedringen fra første kvartal er imidlertid meget god med et driftsresultat i andre kvartal på 2,5 millioner kroner mot et tap på 6,5 millioner kroner i første kvartal. Driftsresultatet i andre kvartal i fjor var på minus 900.000 kroner.

Finansdirektør Terje Rogne forklarer det slappe driftsresultatet med spesielt høye kostnader.

- NuVision ligger på et for høyt kostnadsnivå. Blant annet sender vi nå 16 mann med fly USA rundt for å installere utstyr hos kundene. Denne jobben vil Olivetti etterhvert gjøre for oss, noe som reduserer kostnaden betydelig, sier Rogne til digi.no.

- Vil dere ha kapasitet til å installere de systemene som NuVision inngår avtale på, eller blir dette en flaskehals?

- Etter hvert som avtalen med Olivetti gjennomføres i løpet av de neste tre månedene, skal ikke dette være noe problem

Terje Rogne mener også at selskapet har hatt ekstra høye kostnader i forbindelse med nye Tandberg Vision 5000 som blir lansert i dette kvartalet.

- Bruttomarginen er uforandret fra første kvartal, og vi opplever ikke noe prispress i markedet, sier Rogne.

I første kvartal viste det seg at en ny og aggressiv aktør, Polycom, hadde en meget sterk vekst i omsatte enheter, mens den tradisjonelt største konkurrenten, PictureTel fremdeles slet tungt. Rogne mener Tandberg har tatt markedsandeler i USA det siste halvåret.

- Akkurat hvem vi har tatt markedsandeler fra vet jeg ikke før i august en gang, men at vi har økt markedsandelen vår i USA er helt klart.

Det amerikanske markedet har så langt vært det mest modne markedet for videokonferanse, og det er her veksten er forventet å ta av tidligst. Mens omsetningen i Nord-Amerika utgjorde 63 prosent i 1997 og 62 prosent i første kvartal, var den oppe i 74 prosent i andre kvartal.

I praksis betyr det at selskapet omsatte for 85 millioner kroner i Nord-Amerika i andre kvartal mot 44 millioner i første kvartal. Av disse 85 millionene var rundt regnet 27 millioner kroner inntektsføring av leiekontrakter hos NuVision.

Det er verdt å merke seg at selskapet i andre kvartal har inngått, men ikke inntektsført, kontrakter hos NuVison til en verdi av 25-30 millioner kroner, i følge opplysninger fra selskapet.

Terje Rogne opplyser at selskapet ikke har nevneverdig omsetning i Canada så langt, men at utviklingen der har gått som planlagt.

Omsetningen i USA gjennom tradisjonelle kanaler steg med 40 prosent fra første til andre kvartal. For Nord-Amerika totalt steg omsetningen med rundt 90 prosent fra første til andre kvartal.

Tilsvarende vekst-tall for Scandinavia, Storbritannia og Europa totalt er på henholdsvis 68 prosent, 45 prosent og 64 prosent.

Den reforhandlede insentiv-avtalen med ledelsen i NuVision skal behandles på en generalforsamling i Tandberg ASA 26. august. Rogne avviser at dette skjer etter at aksjonærene har krevet en slik behandling og viser til at den forrige avtalen ble inngått med fullmakter gitt selskapet på generalforsamling i fjor og at det kun er rett og rimelig at aksjonærene blir forelagt avtalen.

Til toppen