Knallhard satsing på interaktive TV-tjenester fra Telenor

Både Tormod Hermansen (bildet) og Stig Eide Sivertsen opplyser at kjøpet av Canal Digital innebærer en opptrapping av satsingen på interaktive tjenester fra Telenor. Endel av tjenestene kan bli tilbudt andre TV-aktører.

Tirsdag kom meldingen om at Telenor Bredbåndstjenester kjøper seg fri fra det delte eierskapet med Canal+ i Canal Digital.

Dermed får Telenor hundre prosent kontroll over en satellittoperatør som er svært viktig i teleselskapets satsing på digital-TV i Norden.

Etter pressekonferansen tirsdag opplyste konsernsjef Tormod Hermansen til digitoday.no at det nå blir full fres i satsingen til Zonavi AS, Telenors selskap som skal utvikle interaktive tjenester.

Zonavi har hittil gått svært stille i dørene etter at de de startet opp for ett år siden. Tiden har gått med på å bygge opp en organisasjon som skal være forberedt på etterspørselen spesielt fra den digitale TV-verdenen, men også skape nye bredbåndsmuligheter med leveranser av innhold til Telenor.

- Vi kommer til å få levert interaktivt innhold både eksternt og internt i fremtiden, men kjøpet setter absolutt ny fart i Zonavi-utviklingen, sa Hermansen til digitoday.no. Blant annet blir det aktuelt for Telenor å selge TV-tjenester til eksterne aktører, sa han videre.

Da digitoday.no ba konsernssjefen se på hvilke områder som han tror vil være de mest lukrative innen interaktivitet de nærmeste årene, nevner han uten å nøle "gaming, spill og sport".

- Jeg tror spill har potensial til å bli veldig stort, sa han og får støtte internt av administrerende direktør i Zonavi, Espen Asheim. Asheim er tidligere sjef for Canal Digital Norge.

- Spill og tipping, gaming og betting tror vi veldig på. Men også enhanced TV-konsepter hvor det hele blir veldig interaktivt for seerne i forhold til programmene, sier Asheim som i tillegg mener at suksessen til tekst-TV med basis informasjonstjenester må dras inn i digital-TV verden.

Handel har han imidlertid mindre tro på.

- Jeg er skeptisk til e-handel, det går treigere enn alle hadde trodd på forhånd. Det å prøve å kopiere den rene shoppingdelen fra Internett over på TV har lite for seg. Interaktive annonser med ytterligere informasjon eller bestillingsskjemaer har jeg mer tro på, sier han til digitoday.no.

Asheim er svært glad for at Telenor nå har skaffet seg full kontroll over TV-distributøren Canal Digital.

- Det Telenor viser med kjøpet av Canal Digital er at de har sterke ambisjoner i dette markedet og vil gjerne lykkes.

Asheim påstår at de ikke har vært berørt av en potensiell konflikt mellom eierne om hvem som skulle levere interaktive tjenester til Canal Digital. Ifølge Finansavisen har Canal Plus hatt innvendinger mot Zonavi-leveranser til Canal Digital-plattformen, en konflikt som kom til syne i børsprospektet til Telenor. Der ble det understreket at diskusjonen mellom partene kunne "forsinke eller hindre vår strategi for å distribuere Zonavis interaktive tjenester".

Dermed ble timingen på kjøpet av Canal Digital svært viktig, både fordi man ikke lenger trenger å ta hensyn til hva eierne til Canal+, Vivendi Universal måtte mene om Zonavi eller samtalene om et eventuelt bakkebasert digital-TV-samarbeid med Norsk Rikskringkasting og TV 2 som Telenor er i gang med.

Asheim hevder likevel at eierstrukturen i Canal Digital ikke har lagt noen demper på fremdriften i Zonavi.

- En eventuell uoverenstemmelse ville eventuelt kommet i høst. Zonavi som selskap har hatt en fremdriftsplan på hva, hvem og når vi skal lansere. Den har vi fulgt.

Asheims uttalelse støttes av en digitoday-artikkel fra juli i fjor, hvor Zonavi mente at de første tjenestene ikke ville være på plass før mot slutten av år 2001.
Zonavi innrømmet det ville ta lang tid: Interaktiv TV først sent i 2001


Likevel medgir Asheim at det er greit å ha én eier å forholde seg til når de skal selge tjenestene i markedet:


- Det som er spennende med at Telenor gjør dette grepet, er at den strategiske satsingen nå ses på under ett. For oss innebærer det at vi kan forhandle med færre partnere, sier han.

I avtalen mellom Telenor og Canal+ er det også bestemt at Canal+ skal levere sine TV-pakker eksklusivt til Canal Digital. Det innebærer at de for eksempel ikke kan velge den konkurrerende digital-TV-operatøren ViaSat (Dette hindrer imidlertid ikke Canal+ å levere TV-innholdet sitt til kabeloperatører som UPC eller andre distribusjonspartnere innen TV-verden).

Om det ligger noen begrensninger på interaktivt TV-innhold fra Canal+ til Canal Digital som vil ramme Zonavis leveranser, kan imidlertid ikke Asheim si noe om.

- Det vet jeg rett og slett ikke.

Til toppen