Knalltall fra Opera

Runder 200 millioner brukere, og lønnsomheten spretter i været.

Opera Software la i morges frem et sterkt resultat for årets andre kvartal.

Omsetningen øker 27 prosent til 214,8 millioner kroner, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Nettoresultatet før skatt ble 41,1 millioner kroner, mot 26,6 millioner kroner for et år siden.

Tallene er gode, men kunne vært enda bedre. Her spiller svakere dollarkurs inn. Korrigert for valutasvigninger økte omsetningen med 38 prosent.

Det norske nettleserselskapet fordeler inntektene sine på to hovedkategorier, pc-er og såkalte internettenheter.

Færre pc-brukere

Førstnevnte (desktop) øker 19 prosent til 70,1 millioner kroner målt mot i fjor, men utviklingen er helt flat de siste tre kvartalene. Operas pc-nettleser har heller ikke klart å øke brukermassen. Trass lansering av ny versjon faller antallet pc-brukere fra 55 til 54 millioner siste kvartal.

Langt mer driv er det over «internett devices», som omfatter mobiltelefoner, tv-bokser og spillkonsoller. Her fortsetter brukerveksten, og omsetningen øker nær 32 prosent til 144,7 millioner kroner.

Veksten tilskrives økt etterspørsel blant teleoperatører, produsenter av nettilkoblede enheter, mobilbrukere og innholdsprodusenter. I motsatt retning trekker et inntektsfall knyttet til nettlesere for mobilprodusenter.

- Endringen i retning av lisensiering, søk, innhold og annonseinntekter og vekk fra utviklingsinntekter fortsetter, bemerker selskapet i kvartalpresentasjonen.

Operas mobilannonsetjeneste AdMarvel gjør det ifølge selskapet bedre enn de på forhånd hadde ventet. AdMarvel er et selskap i San Mateo i California som Opera kjøpte i januar i fjor, og som skal bidra til økt inntjening på mobilnettleserne Opera Mobile og Opera Mini.

Plattformen leverte over 50 milliarder annonsevisninger siste kvartal og pilene peker i en hyggelig retning. Omsetningen landet på 21 millioner kroner, opp fra 15 millioner forrige kvartal. Målt mot andre kvartal i fjor er omsetningsveksten på rundt 200 prosent.

Driftskostnadene stiger 21 prosent til drøyt 170 millioner kroner. Lønnsutgiftene utgjør nå 111,4 millioner kroner i kvartalet, opp 17 prosent. Dette tilskrives både økt lønnsnivå og bemanningsvekst. Staben har siden i fjor økt med 30 personer til 737 ansatte.

Bedre fremtidsutsikter

Opera Software har oppjustert forventningene til inneværende år. Totalt regner selskapet med en omsetning i 2011 på mellom 870 og 890 millioner kroner og et driftsresultat på 180-190 millioner kroner.

Så sent som i mai forventet de et driftsresultat på 160-190 millioner kroner av en årsomsetning på 840-890 millioner kroner.

Her er noen av høydepunktene Opera Software fremhever fra årets andre kvartal:

  • Opera Mini har til sammen 122 millioner sluttbrukere.
  • Av disse kommer 16,2 millioner fra operatør-lisensierte og såkalt co-brandede utgaver, her er veksten på 260 prosent fra i fjor.
  • Operas egen versjon av Opera Mini brukes av 115 millioner personer, opp 93,5 prosent.
  • PC-versjonen av nettleseren har 55 millioner brukere, opp 20 prosent.
  • Totalt oppgir Opera Software at flere enn 200 millioner personer bruker en av selskapets nettlesere.

    Les også:

Til toppen