Huawei Ascend P7 er blant produktene som har ført til at det kinesiske selskapet har økt sine leveranser med mer enn 95 prosent på et år. (Bilde: Huawei)

Knallvekst for flere mobilleverandører

Kineserne kommer for fullt.

IDC kom i går med de første tallene om det globale smartmobilmarkedet i andre kvartal av 2014. Tallene er positive for mange leverandører, noe som har ført til en samlet vekst i markedet på 23,1 prosent, sammenlignet med samme kvartal i fjor. Totalt ble det levert 295,3 millioner smartmobiler i forrige kvartal. IDC regner med at man for første gang vil passere 300 millioner leverte enhet på et enkelt kvartal i tredje kvartal i år.

Samsung er stadig den største leverandøren av smartmobiler med klar margin, men i motsetning til de fleste andre, har Samsungs leveranser blitt redusert det siste året, med 3,9 prosent. Markedsandelene har falt fra 32,3 til 25,2 prosent siden andre kvartal i fjor. Ifølge IDC er det stor etterspørsel etter alle de tre siste generasjonene i Samsungs Galaxy S-familie, men selskapet sliter i markeder som er dominert av lokale leverandører. Det er i disse markedene mye av veksten skjer, og da særlig når det gjelder de laveste prissegmentene.

Årets andre kvartal er ofte det svakeste for Apple, siden nye iPhone-modeller gjerne gis ut på høsten. Apple har likevel økt leveransene med 12,4 prosent, sammenlignet med i fjor. Men dette er langt fra nok til å beholde fjorårets markedsandel. Men Apple tilbyr ikke lavprisprodukter, og det er denne delen av markedet det meste av veksten skjer. Det er lite som tyder på at Apple taper andeler i det øvre prissegmentet, hvor veksten er langt mer begrenset.

Smartmobilleveransene til de største leverandørene i andre kvartal av 2014.
Smartmobilleveransene til de største leverandørene i andre kvartal av 2014. Bilde: IDC

Kinesiske Huawei har nesten doblet leveransene siden andre kvartal i fjor. Ifølge IDC skyldes dette særlig etterspørselen etter 4G-enheter i hjemlandet og subsidieavtaler med alle de tre kinesiske mobiloperatørene. Men selskapet vokser også betydelig i andre land, særlig på grunn av lavprismodeller som Y-serien.

Lenovo fortsetter også å vokse kraftig, selv om veksten er betydelig lavere enn den var i første kvartal. Selskapet har nesten tredoblet leveransene til utlandet siden samme kvartal i fjor, da mer enn 95 prosent av enhetene ble solgt i Kina. Det er ventet at andelen som leveres til utlandet vil vokse ytterligere etter at oppkjøpet av Motorola er fullført.

LGs leveranser vokste noe langsommere enn det generelle markedet i andre kvartal, men selskapet lanserte modellen G3 i hjemlandet først i slutten av kvartalet, og det ventes at dette vil bidra til høyere leveransetall i det inneværende kvartalet.

Også mange av de mindre smartmobilleverandørene opplevde en betydelig økning i leveransene, 38,7 prosent i snitt siden andre kvartal i 2013 og 18,7 prosent siden første kvartal i år. Fire av ti smartmobiler ble levert av disse leverandørene i forrige kvartal.

Ifølge IDC er det mer enn et dusin leverandører som har potensial til å klatre opp i topp fem i tredje kvartal.

– En håndfull av disse selskapene opererer for tiden i ett enkelt land, men ingen bør mistolke det som selvtilfredshet – de innser alle muligheten som ligger på utsiden av hjemmebanen, sier Ryan Reith, programdirektør for IDCs Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, i pressemeldingen.

– Etter hvert som døden til feature-telefoner nærmer seg stadig raskere, er det de kinesiske leverandørene som er klare til å lede kunder i kommende markeder over til smartmobiler, sier Melissa Chau, senior forskningssjef i IDC.

Hun mener at disse leverandørene både tilbyr mer smartmobil for pengene enn de store, globale aktørene, og samtidig bedre byggkvalitet og bedre skaleringsmulighet enn de lokale konkurrentene, noe som gir disse kinesiske leverandørene et visst konkurransefortrinn i de kommende markedene.

    Les også:

Til toppen