SKAL VOKSE: Nærmere 500 av Knowit sine 1900 nordiske IT-konsulenter jobber i Norge. Nå skal selskapet rekruttere ytterligere 145 teknologer. Rekrutteringsansvarlig (fra v.) Atle Rovik og chief operating officer Petter Hellevik tror begge at det skal la seg gjøre. (Bilde: Marius Jørgenrud)
Atle Rovik og Petter Hellevik snakker om digitalisering i et møterom der tiden later til å ha stått stille siden 1950-tallet. Tidsriktig dekorert med ørelappstoler, stålampe, kaffebord og en analog radio som ennå fungerer. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Knowit Norge

Knowit satser friskt i Norge – trenger 145 nye IT-eksperter

Kampen om de beste tilspisser seg.

Knowit har klart å kombinere vekst og investeringer med solid lønnsomhet over tid. Bedriften er notert på stockholmbørsen og lønner i dag drøyt 1.900 nordiske konsulenter.

I Norge og kanskje litt under radaren har det svenskeide IT-konsulentselskapet vokst til en anselig størrelse med nærmere 500 teknologer fordelt på fem byer.

BankID 2.1, selvbetjeningsløsninger for Oslo kommune og delaktighet i utvikling av Vipps-appen til DNB er blant prosjektene de har profilert seg på det siste året.

Nå trykker de inn gasspedalen og skal rekruttere 145 IT-eksperter i Oslo.

Summen av oppdrag

Dette er netto vekst i staben og reelt nye stillinger.

– Vi ansetter fordi vi ser at vi kan bære det langsiktig og være en forutsigbar arbeidsgiver. Dette er ikke knyttet til én stor avtale. Summen av inngåtte avtaler de siste årene har utløst behovet, sier Petter Hellevik, chief operating officer i Knowit Norge til digi.no.

Han er bare én av Knowit-lederne som trenger folk.

IT-konsulentselskapet har nemlig en særegen oppbygning. Det kundene typisk opplever som én varemerke eller ett selskap utad, består i virkeligheten av en mengde juridiske enheter. De trekker i samme retning, og kan delta i større leveranser, men er datterselskaper og miljøer med hvert sitt organisasjonsnummer, daglig leder og egne målsetninger.

Dette trenger de

Fordelt på ulike fagdisipliner og avdelinger skal Knowit i Norge rekruttere 39 Java-utviklere, 16 IT-arkitekter, 26 .Net-utviklere, 6 EPi-serverutviklere, 14 prosjektledere, 4 sikkerhetskonsulenter, 10 testledere, 10 konsulenter innen beslutningsstøtte & analyse, 7 tjenestedesignere, 5 webanalytikere, 5 prosjekrådgivere og 3 innholdsutviklere.

Knowit består av en rekke autonome enheter. Petter Hellevik kom selv ombord da IT-konsulentselskapet kjøpte opp konkurrenten Amende i 2013. Bilde: Marius Jørgenrud
Knowit har drøyt 20 ulike juridiske enheter i Norge. Enda flere i Sverige. Noen har kommet inn ved oppkjøp, men de fleste har vokst fram organisk. Strukturen er valgt fordi selskapet mener at det gir bedre forutsetninger for innovasjon og mer påvirkningskraft for den enkelte ansatte.

Ett av miljøene deres her til lands har for eksempel spesialisert seg på Java, et annet på Oracle, et tredje på Microsoft-teknologi og så videre. Det er ved å kartlegge rekrutteringsbehovet hos alle avdelinger at det samlede behovet for 145 nye kolleger kom opp.

–  Hvordan skal dere klare å fylle alle stillingene?

– Det er ingen uoverkommelig oppgave å ansette 145 nye, som på papiret er kvalifiserte arbeidstakere i markedet i dag og som ønsker å jobbe i Norge. Men det er utfordrende å finne den rette kombinasjonen, som inkluderer verdisynet og forretningsforståelsen vi ønsker oss, sier Atle Rovik. Han er rekrutteringsansvarlig for Knowit i Norge.

Få nyutdannede

Mange har advart mot kompetansemangel og at det utdannes for få IT-eksperter i Norge. Dette bekrefter Knowit.

– Det er ganske dramatisk når vi kan si at vi i fjor ansatte én tredjedel av det totale avgangskullet fra informatikk på NTNU, da det var cirka 12 stykker, sier Hellevik.

Indøk, kyber og data er andre NTNU-linjer de retter seg mot, samt også fra Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo og Høgskolen i Oslo, men de kan ikke bare ansette nyutdannede heller.

De trenger folk over hele fjøla, ikke minst IT-eksperter med lengre erfaring.

– Det er litt stol-lek i bransjen. Når vi skal rekruttere 145 personer er det ikke sånn at vi kan basere oss på at halvparten kommer rett fra skolen, mener Hellevik.

Vanskeligst blir det å rekruttere utviklere, erfarer de. Ellers opplever de jevn fordeling på de øvrige stillingene de skal fylle, som alle har en tilknytning til teknologi.

– Det er ikke noe som skiller seg spesielt ut med mange eller få søkere. Så skal jeg gå med på at vi som alle andre har utfordringer med å få tak i folk med lang erfaring. Det er alltid vanskelig, men vi får stadig flere gode søknader, sier Atle Rovik.

«Unaturlig små» i Oslo

Fra v. Atle Rovik er rekrutteringsansvarlig i Knowit Norge. Petter Hellevik er daglig leder i Knowit Amende.
Atle Rovik og Petter Hellevik snakker om digitalisering i et møterom der tiden later til å ha stått stille siden 1950-tallet. Tidsriktig dekorert med ørelappstoler, stålampe, kaffebord og en analog radio som ennå fungerer. Bilde: Marius Jørgenrud
Digitalisering, automatisering og effektivisering av norske virksomheter – ikke minst satsingen på dette i offentlig sektor – er den viktigste pådriveren når de nevnte stillingene lyses ut.

Hvorfor er det i Oslo selskapet nå staker ut sine største vekstmål? De har avdelinger også i håndfull andre norske byer.

– I Bergen har vi en betydelig større andel av det lokale markedet. Vi er i dag flere ansatte og vi er større i Oslo enn vi er i Bergen, men i hovedstaden er vi unaturlig små.

Hellevik minner dessuten om at tidligere statsråd Victor Norman aldri kom i mål med desentraliseringen han påbegynte.

– Brorparten av offentlig administrasjon ligger fortsatt forankret i Oslo. Og det offentlige er en av våre viktigste kundegrupper, samt satsingsområde fremover, sier han.

– Tar markedsandeler

For snart et år siden skrev digi.no at Knowit rundet 500 millioner kroner i omsetning i Norge, da tallene for 2014 var klare. 2015-regnskapet blir først presentert neste måned, men det ligger an til solid vekst.

– Markedet har vokst, det er en naturlig konsekvens av digitaliseringen. Men vår markedsandel øker sannsynligvis også på bekostning av andre aktører. Jeg tror ikke det totale markedet i Oslo har økt med 30 prosent, sier Hellevik.

Markedet eller etterspørselen vokser, samtidig som det blir advart om at Norge utdanner for lite teknologer. Sitasjonen er også interssant sett opp mot at timeprisen for IT-konsulenter har stått bom stille i mange år. Det kommer digi.no tilbake til i en egen artikkel.

Til toppen