Den norske IT-gründeren Jørn Lyseggen fikk ikke medhold i at hans selskap, Meltwater Group, opererer en søketjeneste.

Knusende nederlag for norsk gründer

Nyhetsgigant vant prinsipielt viktig rettsak.

Den norske IT-gründeren Jørn Lyseggen har gjort stor suksess med Meltwater, en nettbasert overvåkingstjeneste for nyheter. Men nå ryker selskapet på problemer. Det amerikanske nyhetsbyrået Associated Press (AP) har nemlig vunnet en viktig seier i en amerikansk rettsak som ble anlagt i fjor vinter.

I Norge har imidlertid Meltwater og mediebedriftene kommet til et forlik.

– Vi er en søkemotor

Hvor langt kan en nettjeneste som Meltwater gå i å bruke stoff fra nettet som AP eller andre nyhetsorganisasjoner har rettighetene til? Det er spørsmålet som ble drøftet i rettsaken, hvor kjennelsen ble kjent før påske. Meltwaters nyhetstjeneste lar abonnentene bli varslet om saker som gjelder dem, og tar da blant annet tittel og starten fra artiklene.

Dette gjør de uten å betale, men tar seg betalt av abonnentene. AP mener Meltwater må betale lisens for å kunne gjøre dette. Det norsk-ættede selskapet, med hovedsete i Silcon Valley, mener derimot at de er dekket av sitatretten, og at det er rettferdig bruk, ifølge nyhetstjenesten PaidContent. De prosederte i retten på at de opererer som en søkemotor: På samme måte som det er OK for Google å vise utdrag fra artikler de henviser til, må dette være greit.

Klar seier

Dommer Denise Cote var ikke nådig i den 90 sider lange kjennelsen. Hun kom til at Meltwater ikke var en søkemotor, men kjøpte APs hovedargument: At Meltwater var en slags konkurrent til nyhetsbyrået.

– I stedet for å drive abonnentene til tredjeparts nettsider, opptrer Meltwater News som et substitutt for nyhetstjenester drevet av eller operert med lisens fra AP, skriver Cote i dommen, melder PaidContent. Hele kjennelsen kan du laste ned her.

En av grunnene til at Meltwater ikke fikk meldhold i at de opptrer som en søkemotor er den lave andelen klikk tjenesten genererer. Mens «click-through» raten for en Google News oppføring er på 56 prosent er den tilsvarende ratioen for Meltwater News på 0,08 prosent. Dessuten tok Meltwater sin tjeneste langt mer av artikkelen enn det en Google-oppføring gjør.

Skuffet

I en pressemelding fra Meltwater, som kom rett etter at kjennelsen ble klar, fremgår det at selskapet er svært skuffet over dommen.

– Meltwater mener dommen feiltolker sitatretten og går på tvers av en rekke tidligere kjennelser som har banet vei for dagens internett. Meltwater er særlig bekymret for implikasjonene dommen vil få for andre søkemotorer og tjenester som lenge har basert seg på prinsippet om «fair use», som Meltwater sloss om, skriver selskapet i pressemeldingen.

Meltwater har fått støtte i sitt syn fra både Electronic Frontier Foundation og organisasjonen Public Knowledge, som begge kjemper for åpenhet på nettet. De frykter for innovasjonen på nettet dersom det blir for strenge regler for hva som kan brukes.

- Seier for offentligheten og demokratiet

– I flere år har vi alle hørt at dersom det er gratis på nettet, så er det fritt å benytte seg av det. Det er hva Meltwater har argumentert med. Dommeren i denne saken har forkastet det argumentet. Vi vant på alle våre argumenter i denne saken. Vi er fornøyd med det. Dette er først og fremst en seier for offentligheten og for demokratiet, sier APs toppsjef Gary Pruitt i en pressemelding.

De har hevdet at Meltwater opptrer som parasitter og tjener penger på arbeidsinnsats deres journalister har nedlagt i rapportering av nyheter. I pressemeldingen fra nyhetsgiganten siterer de dommer Cote på følgende:

– Å undersøke og rapportere nyhetsverdige hendelser verden rundt er kostbart og håndhevelse av opphavsrettsbeskyttelse gjør at AP kan tjene de inntektene som finansierer dette arbeidet. Å tillate Meltwater å høste fruktene fra APs arbeid for sitt eget overskudd, uten å kompensere AP, skader APs mulighet til å utføre sin viktige demokratiske funksjon.

Anket

I Meltwaters pressemelding skriver toppsjef og gründer Jørn Lyseggen at de nå vil gå gjennom alle sine muligheter og at de ser frem til en ankesak, som de er overbevist vil komme til en annen konklusjon.

Det har ikke lykkes digi.no å få en kommentar fra Jørn Lyseggen. Pressekontakten til selskapets nordiske avdeling, Tove Iggström, sier til digi.no at de ikke har ytterligere kommentarer utover pressemeldingen.

Siste ord er dermed ikke sagt i denne saken.

    Les også:

Til toppen