JUSS OG SAMFUNN

"Kø for å fittegnukke nettfiasko"

Er dette morsomt? Mange synes det, og den norske tjenesten "pornolizer" har blitt så populær at den nå har fått eget domene og finnes på flere språk.

Therese Werenskiold
22. mai 2000 - 12:56
Juniks.org

Det som var ment å være et helt ubrukelig program uten mål og mening, kanskje spennende for tenåringsgutter med et stort hormonoverskudd, spredte seg ganske raskt gjennom flere land. Etter kort tid hadde Juniks.Org flere hundre tusen treff på sidene sine fra folk som ønsket å se websiden sin sex-modifisert.

På grunn av den svært så overraskende populariteten ble tjenesten stengt. Den ikke-kommersielle organisasjonen Juniks.Org mottok da en rekke henvendelser fra folk som ville ha tjenesten tilbake. Mange ville også ha tjenesten gjort tilgjenglig på andre språk.Mikael Svenson er en av fire personer som står bak nettstedet Juniks.Org. Nettstedet begynte som en hjemmeside til en IRC-kanal, men etter hvert måtte de ha et eget domene.


Juniks.Org og har eksistert i omtrent et år nå, og det er fire stykker som drifter og skriver. Alle er over 25 år og har faste jobber i dotcom-bransjen. Nettstedet har de laget for moro skyld. Blant annet har gutta lansert et nytt spill på "Uppsala Gaming Zone", en oppfølger til "fire på rad". Spillet heter "to på rad", og man taper hver gang, for det er ikke lov for brukeren å begynne.

Pornolizer finnes nå på norsk, dansk og engelsk.

- Det er en ganske barnslig tjeneste, det innrømmmer vi. Konseptet er det samme som Smurfalizer, som var i vinden for en tid siden.

Juniks.Org mener de ikke gjør noe ulovlig, og har vært i kontakt med en advokat for å være på den sikre siden.

- Det er mulig å blokkere tjenester fra Juniks.Org eller Pornolize.com, dersom man ikke vil at et nettstedet skal bli pornolisert. Samtidig er det bare brukeren - som selv har bedt om det - som ser sidene porno-spekket. Ingen andre, understreker Svenson.

Juniks.Org har også mottatt flere henvendelser fra potensielle annonsører, men som en ikke-kommersiell organisasjon har ikke dette vært interessant.

- Designet ødelegges med bannere, og tjenesten drives nå som "veldedighet", sier Svenson og legger til at de frykter altfor mye trafikk på serveren dersom den engelske utgaven av tjenesten virkelig slår an.

Svenson forteller til digi.no at de også har fått et oppdrag fra nettportalen Spray om å lage en "Sprayalizer". Denne er nå ferdig, og bytter ut substantiv i teksten med navn på ulike dyr som Spray har brukt i markedsføringen og for å personliggjøre sin portal - slik som giraff, sebra, og kamel.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.