Kolonialhandleren Webvan punkterer

Det var en av fremtidens greier: Alle skulle bestille maten sin på nettet og få den kjørt hjem. Slik gikk det ikke, så nå er pionéren Webvan punktert, i grøfta og på vei til høgger´n.

Folk bestiller dagligvarer i nettbutikken vår, så kjører vi det hjem til kunden - for det er mye enklere for dem enn å måtte dra med seg unger og kjæledyr ned til sjappa og dra på tunge plastposer og kaste bort tiden sin på shopping! Det har vært kortversjonen av den i utgangspunktet fine forretningsplanen til en rekke selskaper de siste par årene, og desverre en plan som stort sett ikke har revolusjonert hverken verden, folks kjøpevaner eller økonomien til de involverte. Hvis ikke pengene kommer inn i tilstrekkelige mengder, så hjelper det lite at endel mennesker elsker konseptet ditt.

Denne gangen er det Webvan sin tur. Selskapet, som startet i dåttkåm-landet San Francisco og hadde stor suksess rent tjenestemessig, melder nå at de har avsluttet sine foretninger. Her til lands var det 1997 og 1998 som var feber-årene for slike saker. Colonialmajor Reitan sparket igang Rema Netshop, som krasjet og brant ganske kjapt etterpå. Deretter skled Rimi-Hagen inn på banen med Rett Hjem, som fortsatt er operativt. Også Henning Holstads prosjekt Matnett, måtte ut og vifte med slepetauet da bestillingene uteble.
En TV-stasjon i San Francisco skal ha sett Webvan-ansatte pakke sammen sakene sine, skriver C Net, og på nettsidene deres står følgende, sørgelige budskap:

Effective July 9, 2001, Webvan has ceased operations.

If you have a scheduled delivery, you will not be receiving it, and you will not be charged.  If you have any outstanding issues, please send an email to service@webvan.com.

To all of our loyal customers, we are grateful for your support and encouragement. It has been our pleasure serving you.

Til toppen