Y COMBINATOR

Kom inn på eliteskole for nye selskaper - femdoblet inntektene på tre måneder

Slik var deres tre måneder gjennom Y Combinator.

PALO ALTO, USA (digi.no): – De ser etter noe som kan bli superstort. Hvis du lager noe som blir bittelite selv om det lykkes, er nok ikke dette det riktige stedet, sier Sondre Rasch.

Han driver selskapet Konsus sammen med kamerat og tidligere medstudent Fredrik Thomassen. Sammen har de laget en tjeneste som gjør det enkelt for bedrifter å hyre inn freelancere over nettet.

I dag sitter de i kontorene til Nordic Innovation House i Palo Alto. Byen rommer teknologigiganter som HP og Tesla. Et steinkast unna ligger Stanford University. Det var studenter herfra som la selve grunnlaget for halvlederrevolusjonen i området.

– Du må ha en god grunn for å være her. Rekruttering er svindyrt og leiekostnadene er skyhøye, forklarer Thomassen.

Selv deler han rom med sin kjæreste i et kollektiv med seks andre mennesker. Prisen er 2200 dollar - 18.000 kroner - i måneden.

Men det ser ut til å være verdt hver eneste krone. Etter tre måneder med veiledninger, gruppetimer og jobbing fra morgen til natt, har inntjeningen økt fra 100.000 til 500.000 kroner i måneden og brukermassen har firedoblet seg.

Gigantenes fødested

Veksten er uhørt for  etablerte selskaper, men som normalt å regne for de nyetablerte bedriftene som deltar i Y Combinator. Airbnb, Reddit, Twitch og Dropbox var alle innom her før de ble gigantene vi kjenner i dag.

Opplegget er en hybrid mellom et såkornsfond og en akselerator (se faktaboks til høyre). I Y Combinator får man rådgivning og rundt én million kroner i investeringer i bytte mot 7 prosent av selskapet.

Ordningen anses som den beste av sitt slag. Den har blant annet blitt kalt verdens kraftigste inkubator og en grobunn for kommende teknologigiganter.

For selskapene som får innpass, betyr deltakelse et automatisk kvalitetsstempel og nye investormuligheter. Søkertallene har eksplodert de siste årene. Sist runde var dette tallet 8.000 - rundt 100 av dem kom inn.

– Amatørmessig

Paul Graham, en av grunnleggerne av Y Combinator og mannen bak selskapets motto:
Fra starten av opplegget er det ett mantra som gjelder: «Gjør produktet bedre og snakk med kundene dine. Ingenting annet». Målet er å gjøre selskapene så attraktive som mulig før de etter tre måneder stiller seg opp foran flere hundre investorer og presenterer seg selv i 2,5 minutter.

Forberedelsene til presentasjonen blir gjort gjennom ukentlig kontortid med mentorer og gruppetimer der ulike oppstarter diskuterer sine produkter.

Fredrik Thomassen og Sondre Rasch. Foto: Erlend Tangeraas Lygre
– Vi trodde vi hadde et produkt som så helt greit ut, men så fortalte alle oss at det var amatørmessig. Da måtte vi virkelig skjerpe oss, sier Fredrik Thomassen.

Løsningen ble å lage det de kaller et muntlig brukergrensesnitt, hvor kundene kommuniserer med selskapet gjennom en livechat. Det første man får opp når man trykker på et oppdrag på sidene deres, er et chattevindu - intercom.io - og en automatisk generert hallo-melding.

De lar også kundene legge dem til i sine Slack-løsninger. Slack er et populært chatteverktøy for bedrifter.

Kjenner noen som kjenner noen

I gruppetimene diskuterte de også hva de hadde brukt tid på og hva som ga resultater.

– Å dra på alle slags møter og konferanser tar mye tid, og bidrar ikke nødvendigvis til vekst. På gruppetimene kom det ganske fort frem hva som var viktig å drive med, og hva vi kunne sløyfe, sier Thomassen.

For Konsus har likevel det viktigste vært tilgangen til nettverket av mennesker tilknyttet akseleratoren. Dette inkluderer en bråte relevante teknologibedrifter.

En av disse er Upwork, en sammenslåing mellom oDesk og Elance, som vi tidligere har skrevet om.

– Alt handler om kontakter. Hvis du kjenner noen som kjenner noen kan du bevege deg utrolig raskt i USA, sier Thomassen.

– Men det er ikke som på et sykehus, der alle står klar og venter på at du kommer. Det bor 4,7 millioner mennesker i Silicon Valley, og uten de riktige kontaktene er det ingen som gidder å svare på epostene dine, påpeker Rasch.

Presenterte foran 450 investorer

Da programmet var over sto de foran en siste nervepirrende seanse: Demo day. 450 investorer lyttet på deres 2,5 minutter lange pitch.

– Slik jeg ser det er det betydelig enklere å holde et 30 minutter langt foredrag. Da har man tid til å redde seg inn, lese publikum og improvisere.

– Det føltes som om hele Silicon Valley så på oss. Men alt i alt gikk det ganske bra, understreker Thomassen.

Utover dette ønsker han ikke å avsløre noe om pengeinnhentingen i etterkant, som enda ikke er avsluttet for deres del.

Vokste raskt

Ideen om Konsus ble født da de to 29-åringene møttes på cafe. Begge var økonomer fra Norges Handelshøyskole, og hadde endt opp som konsulenter i henholdsvis Stortinget og Zalora Indonesia.

De fant ut at begge slet med det samme problemet: Store deler av arbeidsdagen gikk med til å forberede Powerpoint-presentasjoner. De så at andre hadde samme problemet, og bestemte seg  for å slutte i jobbene sine for å satse på noe nytt.

De begynte å rekruttere freelancere og sette dem i kontakt med bedrifter gjennom en nettbasert løsning laget av Rasch.

– Spesielt i Norge er det mange som ikke forstår hvor viktig tiden deres er. Folk bruker halve arbeidsdagen på oppgaver de fint kan sette ut til andre.

– Vi startet opp i fjor sommer, og fikk raskt en fin vekstkurve. Det er nok litt av grunnen til at vi fikk være med i Y Combinator også, sier Sondre Rasch.

Til toppen