IT-NORGE

Kommer du deg inn denne døra, får du 1,3 millioner kroner

Kommer du deg igjennom disse dørene med en god idè venter det 1,3 millioner kroner for å få fart på sakene.
Kommer du deg igjennom disse dørene med en god idè venter det 1,3 millioner kroner for å få fart på sakene. Bilde: Startuplab
9. juni 2016 - 07:58

Startuplab i Oslo vil gi bort 1,3 millioner kroner til seks forskjellige startups.

Kravet?

Du må ha en god idé, og et team som jobber målrettet for å lykkes. 

- Startuplab er Nordens ledende inkubator. Vi representerer de beste techselskapene i Norge. Hos oss sitter det 65 startups som alle har en drøm om å forandre verden. Vi tror noen kommer til å gjøre det. Ni av ti selskaper som vil inn døra her, får dessverre ikke innpass, sier Rolf Assev ved Staruplab til digi.no.

Vil prøve noe nytt

Tradisjonelt har Startuplab investert i selskaper etter å ha jobbet tett på dem i flere måneder.

- Det gjør at vi kommer tetter på personene, og kan avgjøre om vi har god kjemi for å se om selskapene får til mye med lite ressurser. Målsetningen er alltid å få til mye med lite ressurser. Når vi har vært så tett på folkene, har det vært med på å minimere investeringsrisikoen både for gründere og oss. Nå vil vi prøve noe annet, sier Assev.

I stedet for å bruke masse tid på å avgjøre om selskapene er interessante, vil Startuplabs sammen med Founders Fund og Innovasjon Norge gå inn med penger fra dag en.Seks ambisiøse techselskaper vil hver få tilgang på en pengepot på 1,3 millioner kroner, samt noen av de beste og mest erfarne gründerhodene i landet.

Rolf Assev preget Opera software i ti år. Nå er han en sterk pådriver for norske startups. <i>Foto: Per Ervland</i>
Rolf Assev preget Opera software i ti år. Nå er han en sterk pådriver for norske startups. Foto: Per Ervland

- Vi vil prøve ut noe nytt og spennende. Hvor langt kommer man med 1,3 millioner kroner? Det blir opp til søkerne å gi oss et godt svar på.

Må ha kommet et stykke på vei

Ifølge Startuplab bør bedriften til søkeren ha kommet et stykke på vei allerede. De bør være lenger enn i idefasen, og helst ha et produkt som nærmer seg lansering. 

- Alle vet hvor vanskelig det er å få de første kundene. Det kan vi hjelpe til med å oppnå. Klarer man først å få inn kunder, kommer også finansieringen, sier Assev. 

I førsteomgang er blir det plukket ut ti selskaper. De skal så minimeres til seks kandidater. Telenor bistår i utvelgelsen av kandidater, og har noen av sine beste hoder på saken.Selskapet vil også bidra med sitt store internasjonale nettverk.

- Gründermiljøene etterspør som regel to ting av oss: vår kompetanse og våre distribusjonskanaler. Det skal vi levere på og vi ønsker å hjelpe selskapene med å få deres første kunder, sier innovasjonssjef , Gisle Pedersen, for mobil i Telenor Norge.

Alle trenger ikke lykkes

Det har ingen ting å si hvor i landet du er fra.

- Holder selskapet til i Tromsø, kan de komme og bo i Oslo i tre måneder for så å flytte hjem igjen. Vi tror vi når flere startups med denne type konsept enn vi har gjort tidligere, konstaterer Assev.

Om et selskap ikke lykkes er ikke så farlig, det viktigste er at et eller to selskaper virkelig slår igjennom.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

- Det er alltid noen som ikke vil lykkes. Det viktigste er bare å gi seg tidlig nok. Man kan ikke bare prøve og prøve. Startuplab investerer bredt, ingen av oss som jobber her sitter med en krystallkule der fasiten blinker imot oss. Vi er flinke til å se an ideen, men det er menneskene bak ideen som er det viktigste. Fem prosent av suksesshistorien er ideen, de resterende og avgjørende 95 prosentene er menneskene bak og deres gjennomføringsevne, sammenfatter han. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.