Kommersiell tjenesteapplikasjon ferdig på tre måneder

Det tok bare tre måneder å gi biladministrasjonstjenesten til DnB Finans et web-basert grensesnitt. Hos Telenor håndterer tjenesten jevnlige rapporter om 5000 kjøretøy.

Biladministrasjon er en av flere produkter fra DnB Finans. Vanlige kunder ble tilbudt månedlige rapporter på papir, mens store kunder kunne betale dyrt for en proprietær elektronisk løsning.

- Utfordringen om å gå over til moderne teknologi kom fra Telenor, forklarer Trine Skøien i DnB Finans.

- Denne kunden har 5000 biler i vårt system. De har lagt om til intranett for all intern rapportering, og ønsket en tilsvarende web-basert tjeneste fra oss.

Oppdraget gikk til DnB Finans' hovedleverandør for IT, PMSC (Policy Management Systems Corporation) som benyttet verktøyet Actuate fra sin partner IC-Group.

- Arbeidet med behovsavklaring og kravspesifikasjon startet 22. januar i år. Vi vurderte ulike alternativer, og valgte Actuate 1. mars.

26. april leverte tjenesten sin første rapport til brukere i Telenor.

Løsningen består av et lukket nettsted drevet av en beskjeden PC hos DnB Finans. Den leverer fire standardrapporter, med innhold tilpasset hver av Telenors 150 brukere. Tjenesten krever brukernavn og passord, og formidles kryptert etter ønsket sikkerhetsnivå, fra 40 biter og oppover. Standardrapportene kan bearbeides lokalt i Excel. Brukerne har også anledning til å tilrettelegge egne rapporter på grunnlag a standardrapportene, og distribuere dem videre i Telenor-systemet.

- Web-rapportering er svært gunstig i seg selv, siden man slipper å distribuere egne klienter til brukerne. Actuate ga dessuten en avgjørende tilleggsfordel, sammenliknet med konkurrerende verktøy: ingen klientkostnader overhode.

Konkurrerende løsninger krevde klientlisenser på opptil 15.000 kroner per bruker.

Til toppen